Bentley

Autovisie is vernieuwd!

Zie hier wat er is veranderd!

Meer informatie
Bentley

Bentley bouwde ooit “de snelste vrachtwagens ter wereld”, aldus Ettore Bugatti. Het Britse merk – dat in 1919 werd opgericht door Walter Owen Bentley – stond bekend om zijn grote, luxe, snelle en betrouwbare auto’s. In de handen van de zogenoemde ‘Bentley Boys’ deden ze het goed op het circuit. Bentley won de 24 uur van Le Mans van 1927 tot en met 1930. De recessie deed de fabrikant in de jaren dertig de das om. Rolls-Royce kocht het merk en hield het tot 2003, toen het in handen kwam van Volkswagen. Bentley heeft nu twee sedans in zijn leveringsprogramma, de Flying Spur en Mulsanne, de Bentayga-SUV en de Continental GT in coupé en cabriovorm. Het merk is sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog in Crewe gevestigd.

Voor de Eerste Wereldoorlog verkochten Walter Owen en zijn broer Horace Milner auto’s van het Franse merk DFP. W.O. – zoals Walter Owen werd genoemd – had er echter altijd van gedroomd om zijn eigen merk te hebben. In 1919 richtte hij Bentley op en twee jaar later leverde hij de eerste auto’s. Ene kapitein Woolf Barnato kocht zijn eerste exemplaar in 1925. Hij won er meerdere races mee op het circuit van Brooklands en besloot een jaar later om Bentley over te nemen.

Blue Train

De reputatie van de fabrikant bleef groeien, onder meer door de betrokkenheid van de ‘Bentley Boys’, een groep jonge, rijke mannen die met hun Bentleys succesvol deelnamen aan races. In 1930 racete Barnato met zijn Speed Six tegen de Blue Train, een Franse luxetrein tussen Nice en Calais. Hij werd later gestraft door de Franse politie wegens racen op de openbare weg. Bentley werd uitgesloten van de autoshow van Parijs omdat het een illegale race zou hebben georganiseerd.

Rolls-Royce

De beurskrach van 1929 bracht Bentley in de problemen. Het bedrijf werd in 1931 voor 125.000 pond gekocht door British Central Equitable Trust, wat een dekmantel was voor Rolls-Royce. In de decennia daarna groeiden Bentley- en Rolls-Royce-modellen steeds verder naar elkaar toe. Hoogtepunten waren de tweedeurs Continentals uit de jaren vijftig. Modellen als de T-Series (1965 – 1980) en Corniche (1966 – 1995) waren eigenlijk gewoon Rolls-Royces met een andere logo’s.

Sportieve imago

In de jaren tachtig en negentig stofte Bentley zijn sportieve imago af met modellen als de Turbo R (1985 – 1995) en Continental T (1996 – 2002). In 2002 – na de overname door Volkswagen – leverde Bentley een officiële State Limousine aan de Engelse koningin Elizabeth. De eerste Continental GT en Flying Spur waren gebaseerd op de Volkswagen Phaeton. Het designhuis Zagato tekende op basis van de Continental GT de bijzondere GTZ, die in gelimiteerde oplage werd gebouwd.

+Lees de volledige omschrijving

Laatste nieuws over Bentley

Laad Meer