Review Cupra Born 77 kWh – Een gat in de achterbank
De Cupra Born is het sportieve broertje van de Volkswagen ID.3, maar wordt met de grote 77 kWh-accu ook een goede reisgenoot. Maar waarom zit er een gat in de achterbank?
We rijden de Born in de Adrenaline-uitvoering op de 19-inch wielen. Dit zijn de kleinste voor de auto met het 77 kWh-accupakket.
Cupra Born 77 kWh, een goede reisauto?
Een Cupra is sportiever dan een ID.3, maar geen plankharde stuurmansauto. Zelfs met zo’n 120 kilogram extra aan gewicht van het accupakket biedt de auto dynamische rijeigenschappen, maar is hij ook comfortabel op de lange afstand. De 231 pk sterke motor op de achteras levert meer dan voldoende vermogen, maar hij is niet veel vlotter dan de 204 pk-uitvoering. Die versie wordt echter niet geleverd met het grote accupakket.
Een lange reis maken met de Cupra Born is goed te doen, al zorgen de aanraakgevoelige knoppen op het stuur in combinatie met een onduidelijk navigatiesysteem en gecompliceerde menustructuur ervoor dat je soms worstelt met de techniek. Het gebruik van Apple CarPlay of Android Auto weet die ergernissen deels weg te nemen. Eenmaal ingesteld werkt de adaptieve cruise control goed en anticipeert de Born probleemloos op het verkeer.
Slechts vier personen?
Opvallend is dat de Cupra Born met 77 kWh-accupakket maar vier personen aan boord mag meenemen. De achterbank heeft een gat in het midden, omdat de auto met vijf personen boven de maximaal toegestane massa, in dit geval 2.300 kilogram, uitkomt.
De 77 kWh-Born beschikt wel altijd over een skiluik en is met een actieradius tot 550 kilometer en 170 kW aan snellaadcapaciteit ook echt voor wintersport geschikt. Daarbij lever je geen bagageruimte in ten opzichte van de versie met het kleinere accupakket.
Enigszins sportief?
Hoewel de Cupra Born goed te plaatsen is en het stuurgevoel scherper is dan bij een ID.3, kan ook in deze versie het ESP niet volledig uit. Bij enig verlies van tractie wordt de auto elektronisch gecorrigeerd.
Dit neemt echter niet weg dat je wel degelijk stuurplezier kunt beleven in de Born, al zal het nooit een hete hatchback worden.
77 kWh Cupra Born veel duurder?
De eerste twee uitrustingsniveaus van de Cupra Born worden altijd met het 58 kWh-accupakket geleverd. Alleen de Adrenaline en Performance zijn te verkrijgen met de grote accu. Het prijskaartje bedraagt 49.990 euro en 52.990 euro, dat is 6.000 euro meer dan je voor dezelfde uitvoeringen betaalt met het kleinere accupakket. De prijzen zijn net verlaagd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je moet vechten met de nieuwe Cupra Leon en Formentor
-
Dit kost de nieuwe Cupra Formentor in Nederland
-
Dit kost de Cupra Tavascan in Nederland
-
Rijtest Cupra Tavascan: is de EV zo sportief als beloofd?
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Rijtest Mini Cooper C: niet nieuw, maar refurbished
-
Kia Ray EV: betaalbare elektrische auto die jij niet mag kopen
-
Test nieuwe Nissan Qashqai: dit is er beter geworden
-
Praktische occasions met power: Volvo V70 R vs. Saab 9-3 Turbo X
-
Volvo EX90: nog niet helemaal af, maar al wel goed genoeg?
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Xpeng G6