Vernieuwde Dacia Duster blijft trouw aan zichzelf

Never change a winning team. Zo denkt Dacia waarschijnlijk over de Duster, al zal het dat waarschijnlijk wel in het Frans of Roemeens doen. Het heeft de populaire SUV namelijk vernieuwd, maar niet al te ingrijpend.

De huidige Dacia Duster gaat namelijk alweer vier jaar mee. En als iets in de autowereld vier jaar meegaat, weet je hoe laat ‘t is. Tijd voor een verplichte facelift, om een model nog een aantal jaar mee te laten doen. Precies dat is gebeurd bij de Dacia Duster, die gelukkig wel gewoon zichzelf blijft. Aan het karakter van ‘no-nonsense-SUV’ verandert het vrijwel niets.

Dacia Spring Electric (2021) – De goedkoopste EV van nu! – Review

Primeur

Op exterieurniveau verandert er namelijk niet al te veel. De chromen inzetjes op de grille zijn iets anders van vorm, en ook de led-signatuur van de verlichting (voor en achter) is aangepast ten opzichte van het huidige model. Desondanks heeft de Duster wel een Dacia-primeur. Het is namelijk het eerste model van de Roemeens-Franse autobouwer dat led-knipperlichten op de voorzijde heeft. Bovendien hebben ze een aerodynamische functie, want in samenwerking met de nieuwe achterspoiler en lichtmetalen wielen, zorgen ze ervoor dat de Duster maximaal 5,8 gram minder CO2 uitstoot dan voorheen.

Binnenin zijn er wel wat grotere wijzigingen. Dacia spreekt over nieuwe bekleding, nieuwe hoofdsteunen én een hogere middenconsole. Belangrijker is het nieuwe multimediascherm dat nu 8-inch meet. Wie enkel DAB-radio, Bluetooth-connectiviteit en Apple CarPlay of Android Auto wenst, kan voor het zogenaamde Media Display gaan. Voor liefhebbers van navigatie én draadloze verbinding met een smartphone biedt de fabrikant het Media Nav-pakket aan. Wie een vierwielaangedreven Duster koopt, krijgt dan bovendien een 4×4-monitor, met een hoogte- en hellingshoekmeter en een kompas.

Vierwielaandrijving

Daarmee zijn we aangekomen bij de aandrijflijnen, want Dacia blijft de Duster aanbieden als voor- of vierwielaandrijver. Laatstgenoemde variant is er enkel in combinatie met de TCe 150 benzinemotor en een handgeschakelde zesbak. Wie voorwielaandrijving voldoende vindt, kan kiezen voor de TCe 130 met handbak of de TCe 150 met automaat.

Opnieuw dé budgetauto? – Dacia Sandero (2021) – Review

Bovendien levert Dacia weer een Bi-Fuel-variant voor de Duster, dus een versie die ook LPG lust. De tank voor LPG is gemonteerd in de vloer van de bagageruimte, op de plek van het reservewiel. Een voordeel voor de Nederlandse markt is de lagere CO2-uitstoot en dus dito bpm van die versie. Bovendien bieden de twee tanks een bruikbare inhoud van bijna 100 liter (50 liter benzine en 50 liter LPG), waardoor de actieradius op papier nu 1235 kilometer bedraagt. En da’s weer zo’n 250 kilometer meer dan voorheen, te meer omdat de LPG-tank nu 15,2 liter groter is dan voorheen.

Veiligheid op de nieuwe Dacia Duster

Daarnaast monteert Dacia een reeks aan nieuwe veiligheidssystemen op de Duster. Denk daarbij aan een dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren (al dan niet in combinatie met een achteruitrijcamera) en een hellingassistent. De vierwielaangedreven versie komt met een Adaptive Hill Descent Control-systeem, dat er in het terrein en op of af steile hellingen voor zorgt dat de auto niet te snel naar beneden gaat.

Zonnige primeur voor Dacia Sandero komt niet naar Nederland

Prijzen van de nieuwe Dacia Duster deelt de importeur nog niet. Verwacht die in aanloop naar de marktintroductie, al zullen ze niet sterk verschillen van de huidige prijzen. Die beginnen net onder de 20 mille. Begin september staat de nieuwe Duster in de Nederlandse showrooms.