Publiekslieveling Peugeot 308 SW laat iets langer op zich wachten

Nadat we de Peugeot 308 Berline al uitgebreid hebben gezien, laat de Franse autobouwer vandaag meer los over de publiekslieveling van de familie: de SW. De stationwagon gaan we echter dit jaar nog niet in de showroom zien.

De SW-variant van de Peugeot 308 is een geliefde auto in ons land. Het model stond lang bovenaan in de lijst van leasetoppers en wist z’n weg dus heel vaak naar Nederland te vinden. Die status zal de nieuwe generatie van de Franse C-segmenter waarschijnlijk ook gaan genieten. Peugeot laat vandaag alles los over de 308 SW, die tot nu toe slechts in onze verwachtingen bestond.

Meer ruimte

Verschillen ten opzichte van de hatchback zijn natuurlijk evident: de SW biedt meer ruimte. De nieuwe stationwagon is met een lengte van 4,64 meter namelijk 28 centimeter langer dan de hatchback, terwijl de wielbasis niet 2,67 maar 2,73 meter bedraagt. Mede daardoor neemt de Peugeot 308 SW 608 liter bagage tot zich. Klap de bank neer, en er is ruimte voor 1634 liter. Opmerkelijk, want de huidige 308 SW heeft een bagageruimte die 610 liter meet.

Cijfers die niets zeggen zonder een vergelijking te maken met een concurrent. Laten we de Golf Variant pakken. Die neemt 611 liter tot 1642 liter tot zich. De Fransoos is dus niet extreem ruim, maar doet niet veel onder in het segment.

Aandrijflijnen

Qua aandrijflijnen zien we uiteraard geen nieuws. De SW neemt namelijk dezelfde motoren tot zich als de Berline. Instappen kan dus met een 110 pk sterke driecilinder, daarboven staat dezelfde motor met een vermogen van 130 pk. Dieselen kan ook, met de 1,5-liter viercilindermotor die eveneens goed is voor 130 pk. Al die motoren zijn er met een handgeschakelde zesbak of achttraps automaat, met uitzondering van de minst krachtige benzinemotor.

Niet alleen stekkerhybrides, maar Peugeot is ook bezig met elektrische 308

Belangrijkere aandrijflijnen zijn natuurlijk de stekkerhybrides, die we inmiddels ook al lang en breed kennen. Het gaat om de bekende HYbrid 180 en HYbrid 225, waarbij de getallen voor het systeemvermogen staat dat de verbrandings- en elektromotor samen produceren. In alle gevallen meet het accupakket 12,4 kWh, goed voor een elektrisch bereik van zo’n 60 kilometer. Een aandachtspunt is daarbij natuurlijk wel het bagagecompartiment. Omdat de accu onder de bagagevloer is gepositioneerd, slokt die ruimte op. In de stekkerhybrides past dan ook ‘maar’ 548 tot 1574 liter, door het ontbreken van een dubbele laadvloer.

Prijs Peugeot 308 SW

Waar de Peugeot 308 Berline nog voor het einde van dit jaar in de showroom staat, laat deze langere SW zich pas begin 2022 zien. Prijzen geeft Peugeot nu dan ook nog niet, al kun je die al wel gokken. De Nederlandse importeur deelde vorige week namelijk al de prijzen van de reguliere 308. Die vind je in dit artikel. Tel er in elk geval zo’n 2500 euro bij op, en je weet wat de 308 SW gaat kosten in ons land.

Nieuwe leasetopper heeft een prijs: dit kost de Peugeot 308

Geschiedenis van de SW

De SW-aanduiding kennen we al jaren, maar het is nog niet zo lang geleden dat Peugeot de twee letters ging gebruiken om een stationwagon-variant van een model te benoemen. Stationwagons uit Sochaux werden voor de eeuwwisseling namelijk altijd als Break of Familiale (met een derde zitrij en dus zeven zitplaatsen) aangeduid. Pas in 2001 toonde Peugeot voor het eerst SW-modellen: de 206 en 307 SW. Fraai was dat eerstgenoemde ook als rasechte GTI verscheen, terwijl de 307 SW hoge ogen gooide met het fraaie panoramadak dat optisch een verlengstuk van de voorruit was. Inmiddels is de SW-aanduiding niet meer weg te denken uit het Peugeot-gamma, daar ook de 508 die letters tot zich heeft genomen.