Zonnige primeur voor Dacia Sandero komt niet naar Nederland

De compleet nieuwe Dacia Sandero heeft een zonnige primeur, want voor het eerst levert de Roemeense fabrikant een optioneel zonnedak voor de B-segmenter. Daar kan de Nederlander alleen niet van gaan genieten.

En dat hebben we te danken aan het bpm-stelsel in Nederland, dat – zoals je waarschijnlijk weet – samenhangt met de CO2-uitstoot van auto’s. Hogere uitstootcijfers zorgen in Nederland voor een hogere bpm en consumentenprijs, en da’s dan ook precies de reden dat het zonnedak niet naar Nederland komt. De importeur laat aan Autovisie weten dat de toevoeging van een zonnedak op een Sandero een hoger wagengewicht tot gevolg heeft. Een hoger wagengewicht leidt op zijn beurt weer tot een hogere CO2-uitstoot, dus een hoger bpm-bedrag en dús een hogere consumentenprijs. En Dacia moet het juist hebben van een láge prijs.

Investering

De Nederlandse importeur biedt het optionele zonnedak daarom niet aan op onze markt, simpelweg omdat het teveel moeite kost om zoiets te introduceren. En da’s jammer, zeker als je weet wat voor investering de fabrikant heeft gedaan om ‘t wel mogelijk te maken. Voorheen zat de antenne immers op de voorzijde van het dak van de Sandero. Die is door het optionele zonnedak verschoven naar de achterzijde. Klinkt als een makkelijke ingreep, maar dat is het voor een fabrikant als Dacia niet.

Omdat de dakantenne naar achteren is verplaatst, moet de fabrikant ook langere kabels in het dak van de Sandero verwerken. Dat mag misschien maar een paar cent kosten, maar vergeet niet dat deze auto in een oplage van een paar miljoen stuks zal gaan verschijnen. De extra bekabeling is dus een enorme investering voor Dacia. Daarom heeft het elders de bekabeling efficiënter gestructureerd. De Roemeense autobouwer zegt de indicator voor de gordels te hebben verlegd, waardoor het optionele zonnedak uiteindelijk toch z’n weg naar de Sandero heeft gevonden.

Renault Clio

De nieuwe Sandero verschijnt binnenkort als reguliere en Stepway-versie op onze markt. De prijzen van het model zijn iets verhoogd, omdat de Dacia meer dan ooit gebruikmaakt van nieuwe techniek. Waar de vorige twee generaties het altijd met oude Renault-techniek moesten doen, maakt de nieuwe Sandero gebruik van het CMF-platform. Da’s de basis voor onder andere de huidige Clio en Captur. Dat is een mooie vernieuwing voor Dacia, maar ook een noodzakelijke. Het moet immers aan steeds strenger wordende veiligheids- en emissie-eisen voldoen. Het CMF-platform maakt dat mogelijk, want is geschikt voor bepaalde veiligheidssystemen én hybride-techniek.

Dacia Sandero

Een hybride Sandero verschijnt echter nog niet op korte termijn. Dacia zegt dat de klant er nog niet om vraagt, maar in werkelijkheid is het een kostenkwestie. Hybride-techniek zou de Sandero nu simpelweg te duur maken. Als de B-segmenter over een jaar of twee, drie aan een facelift toe is, zal de hybride-aandrijflijn van Renault wél in de Sandero verschijnen.