Autovisie
Autovisie Nieuws 29 sep 2020
Leestijd: 4 minuten

Nieuwe Dacia Sandero: een flinke stap voorwaarts

Tijdens de introductie van een nieuw Dacia-model waan je je altijd terug in de tijd. De budgetfabrikant komt immers vaak met nieuwigheden die jaren daarvoor al bij onder andere moedermerk Renault de revue zijn gepasseerd. Dat geldt deels ook voor de Sandero in zijn derde gedaante. Deels, want de Dacia Sandero zet een enorme stap voorwaarts.

Het klinkt hilarisch dat Dacia voor de Sandero voor de eerste maal een schuifdak aankondigt, maar het was eerder toch echt niet leverbaar. Eveneens groot nieuws is de aankondiging dat de dakantenne voortaan achter op het dak staat in plaats van vooraan. Dat kost Dacia enkele decimeters meer bekabeling, maar die financiële investering is elders teruggewonnen door de indicator voor de gordels te verleggen. Dat geldt ook voor de deurgrepen, waar de schelpjes zijn vervangen door duurdere koelkastgrepen met elektronica binnenin.0

Elektronische hulpmiddelen

Voor de Sandero heeft Dacia geen enkele synergie gezocht met de Duster of een andere model uit de eigen stal. Dat kon ook niet, want als eerste Dacia is de Sandero gebaseerd op het CMF-B platform. Dat is de allernieuwste architectuur van de alliantie Renault-Nissan, waarvan Dacia ook mag profiteren. De lay-out biedt Dacia de mogelijkheid – zij het onder dwang vanuit de Europese regelgeving – om nieuwe (kostbare en zware) elektronische systemen te introduceren. Voor het eerst krijgt de vijfdeurs hatchback zaken als een waarschuwingssyteem voor de dode hoek, wifi-techniek voor het multimedia- en navigatiesysteem, elektronische handrem, achteruitrijcamera, automatisch stopsysteem en keyless entry.

Geëlektrificeerde aandrijflijnen voorlopig niet gepland

Om de investeringen in de Sandero niet uit de hand te laten lopen, waardoor de prijsstelling van de hatchback hoog zou uitpakken, is nog afgezien van hybridetechniek. Elektrische ondersteuning van de benzinemotoren is mogelijk. Het platform is er geschikt voor, maar de Roemeense Renault-dochter doet die investering pas bij de eerste facelift van het model. Anders wordt de auto op dit moment simpelweg te duur. De officiële lezing van Dacia is het feit dat de klant er nog niet om vraagt, maar intern betreft het dus een geldkwestie. Na de facelift heeft echter ook Dacia de hybridetechniek nodig om aan de steeds scherper wordende uitstootnormen te voldoen.

Dat betekent dat de nieuwe Sandero eerst verschijnt met conventionele driecilinder benzinemotoren. Aan de basis staat een atmosferisch motorblok met 70 pk. Daar boven positioneert Dacia een geblazen variant met 90 pk. Een 100 pk sterke uitgave met LPG-installatie vormt de top van het programma. Alle krachtbronnen hebben een handgeschakelde transmissie, die op de 90-uitvoering optioneel is te vervangen door een cvt-automaat.

Specifieke neus voor Stepway

Voor de Sandero heeft Dacia naar eigen zeggen twee designelementen toegevoegd: kwaliteit en robuustheid. Het moet tot uiting komen in zowel het in- als exterieur. In vergelijking met de vorige editie is de nieuweling langer en breder, maar ook minder hoog. Het punt boven de B-stijl ligt een volle centimeter lager. Ter hoogte van de achterspoiler is het dak zelfs twee volle centimeters gedaald. Het platform zorgt voor een met 1,5 centimeter toegenomen spoorbreedte en een extra wielbasis van eveneens 1,5 centimeter. Al het plaatwerk is nieuw van de tekentafel gekomen. Voor de Stepway-variant, die na het eclatante succes van zijn voorgangers uiteraard terugkeert, heeft de ontwerpafdeling een afwijkende neus getekend. Het aangescherpte ontwerp maakt de Stepway iets stoerder.

Dat begint bij de twee extra profiellijnen op de motorkap, waardoor het lijkt alsof er twee cilinderbanken van een V8-motor door de kap zijn gedrukt. De lichtunits met Y-signatuur in led-techniek als dagrijverlichting en de geblokte grille komen overeen met die van de reguliere Sandero, maar de totale bumper is hertekend en geeft de Stepway een eigen gezicht. Aan de zijkant vallen direct de wielkastomlijsting op, terwijl de grondspeling ook verschilt: de Stepway staat hoger op de wielen. Aan de achterzijde past Dacia eveneens een afwijkende bumper met roosteromlijsting. Voor beide types geldt dat de ontgrendelingsknop voor de achterklep nu onderaan de vijfde deur is verwerkt. Specifiek voor de Stepway zijn de dakrails. Net als de Kangoo die ooit had, zijn er dwarsliggers in verwerkt, zodat je altijd het imperiaal kunt gebruiken. Dacia claimt het systeem, met een draagvermogen van 80 kilogram, te hebben gepatenteerd.

Meer bagageruimte

Het interieur, dat voor de Stepway is aangekleed met een speciale bekledingsstof, is breder dan voorheen. Op de achterste zitrij werd de grootste winst geboekt, want er kwam 4,1 centimeter in de breedte bij. De maximaal vijf inzittenden kijken uit over een eenvoudig gestileerd dashboard met centraal een 8-inch groot scherm. Het display staat onder een hoek van 8 graden richting de bestuurder om het eenvoudiger te bedienen. Overall biedt het leefcompartiment meer opbergliters dan voorheen. De bagageruimte groeide eveneens. Er kan nu 88 liter meer worden meegenomen, 328 liter in totaal (ongeacht de Sandero of Sandero Stepway).

Dacia Sandero verkoopsucces

Dacia bouwde tot op heden 6,5 miljoen auto’s onder supervisie van Renault. Afgerond dragen 2,1 miljoen exemplaren daarvan het typeplaatje Sandero, 32% van de totaalverkoop dus. Binnen de Sandero-afzet was maar liefst 65% een Stepway. De derde generatie komt begin 2021 op de markt. De productie heeft in drie fabrieken plaats.

Sandero versus Sandero Stepway

Lengte: 4,088 m – 4,099 m
Breedte: 1,848 m – 1,848 m
Hoogte: 1,499 m – 1,535 m
Bodemvrijheid: 133 mm – 174 mm
Bagagevolume: 328 l – 328 l

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.