Nieuwe Dacia Sandero heeft iets meer zelfvertrouwen
Dacia trekt vandaag het doek van de volledig nieuwe Sandero. Daar blijft het wel bij, want details over wat er in en onder het koetswerk schuilgaat, houdt het merk nog even geheim.
De volledig nieuwe Dacia reed afgelopen maand nog gecamoufleerd door Amsterdam, maar vandaag mogen we het nieuwe model zonder make-up zien. Het Roemeense merk deelt namelijk een aantal afbeeldingen van de Sandero, die daarop wordt bijgestaan door de nieuwe Logan Sedan.
Lager en breder
Meer dan dat is het niet: wat er in en onder de kap schuilgaat, komen we niet te weten. De nieuwe Sandero geeft in ieder geval een wat robuustere indruk, door de bredere wielkasten en dito schouders. Ook ligt de voorruit iets vlakker en heeft-ie een lagere en meer aflopende daklijn. De spoorbreedte is ook toegenomen ten opzichte van de vorige generatie. Dacia deelt nog geen officiële afmetingen van de auto, maar laat wel weten dat de bodemvrijheid van het model niet gewijzigd is.
De Sandero Stepway, het avontuurlijke broertje, heeft wel een verhoogde bodemvrijheid. Optisch distantieert de Stepway zich van het reguliere model door een bollere motorkap, een verchroomd Stepway-logo onder de grille en wat meer plastic opsmuk rondom de mistlampen.
Logan
Opvallend is natuurlijk de Y-vormige lichtsignatuur (zowel voor als achter) van alle modellen, waarvan de middelste lijn doorloopt in de grilles. Ze maken de auto’s optisch breder. Dat geldt ook voor de nieuwe Dacia Logan. Die is ook langer geworden, heeft een aflopende daklijn en kleinere raamoppervlakken voor een dynamischer uiterlijk. Het uitgaande model was overigens niet in Nederland leverbaar. Of de nieuwe versie wél naar Nederland komt, is nog even onduidelijk.
Dacia spreekt ook nog niet over wat er onder de motorkap van deze nieuwe modellen schuilgaat. Door een gesprek dat Autovisie voerde met de CEO van het merk, kunnen we daar al wel iets over melden. Traditioneel maken de Dacia-modellen gebruik van reeds beproefde Renault-techniek, maar de nieuwe Sandero staat op de nieuwste architectuur van het Franse merk. De Sandero wordt gebouwd op het CMF-B-platform, dat ook voor de nieuwste modellen van Renault wordt gebruikt.
Elektrificatie voor de Sandero
Ook Dacia zal mee moeten doen met de CO2-reductie, en dus staat elektrificatie ook op de Roemeense agenda. Toch komt de Sandero niet direct beschikbaar met elektro-ondersteuning, zo verzekerde de CEO ons. Met het CMF-B-platform, die de basis vormt voor onder andere de hybride Renault Clio, is de Sandero er wel op voorbereid. Toch zal een hybride-aandrijflijn pas na de facelift verschijnen. Het accupakket zal dan plaatsnemen onder de achterbank.
Welke krachtbronnen wél direct in de Sandero verschijnen, deelt de fabrikant op 29 september. Dan weten we hoogstwaarschijnlijk ook meer over de eventuele komst van de Logan naar ons land.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is