Nieuwe Dacia Sandero heeft iets meer zelfvertrouwen
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FTHEALL-NEWSANDEROSANDEROSTEPWAYANDLOGAN2.jpg)
Dacia trekt vandaag het doek van de volledig nieuwe Sandero. Daar blijft het wel bij, want details over wat er in en onder het koetswerk schuilgaat, houdt het merk nog even geheim.
De volledig nieuwe Dacia reed afgelopen maand nog gecamoufleerd door Amsterdam, maar vandaag mogen we het nieuwe model zonder make-up zien. Het Roemeense merk deelt namelijk een aantal afbeeldingen van de Sandero, die daarop wordt bijgestaan door de nieuwe Logan Sedan.
Lager en breder
Meer dan dat is het niet: wat er in en onder de kap schuilgaat, komen we niet te weten. De nieuwe Sandero geeft in ieder geval een wat robuustere indruk, door de bredere wielkasten en dito schouders. Ook ligt de voorruit iets vlakker en heeft-ie een lagere en meer aflopende daklijn. De spoorbreedte is ook toegenomen ten opzichte van de vorige generatie. Dacia deelt nog geen officiële afmetingen van de auto, maar laat wel weten dat de bodemvrijheid van het model niet gewijzigd is.

De Sandero Stepway, het avontuurlijke broertje, heeft wel een verhoogde bodemvrijheid. Optisch distantieert de Stepway zich van het reguliere model door een bollere motorkap, een verchroomd Stepway-logo onder de grille en wat meer plastic opsmuk rondom de mistlampen.
Logan
Opvallend is natuurlijk de Y-vormige lichtsignatuur (zowel voor als achter) van alle modellen, waarvan de middelste lijn doorloopt in de grilles. Ze maken de auto’s optisch breder. Dat geldt ook voor de nieuwe Dacia Logan. Die is ook langer geworden, heeft een aflopende daklijn en kleinere raamoppervlakken voor een dynamischer uiterlijk. Het uitgaande model was overigens niet in Nederland leverbaar. Of de nieuwe versie wél naar Nederland komt, is nog even onduidelijk.

Dacia spreekt ook nog niet over wat er onder de motorkap van deze nieuwe modellen schuilgaat. Door een gesprek dat Autovisie voerde met de CEO van het merk, kunnen we daar al wel iets over melden. Traditioneel maken de Dacia-modellen gebruik van reeds beproefde Renault-techniek, maar de nieuwe Sandero staat op de nieuwste architectuur van het Franse merk. De Sandero wordt gebouwd op het CMF-B-platform, dat ook voor de nieuwste modellen van Renault wordt gebruikt.
Elektrificatie voor de Sandero
Ook Dacia zal mee moeten doen met de CO2-reductie, en dus staat elektrificatie ook op de Roemeense agenda. Toch komt de Sandero niet direct beschikbaar met elektro-ondersteuning, zo verzekerde de CEO ons. Met het CMF-B-platform, die de basis vormt voor onder andere de hybride Renault Clio, is de Sandero er wel op voorbereid. Toch zal een hybride-aandrijflijn pas na de facelift verschijnen. Het accupakket zal dan plaatsnemen onder de achterbank.

Welke krachtbronnen wél direct in de Sandero verschijnen, deelt de fabrikant op 29 september. Dan weten we hoogstwaarschijnlijk ook meer over de eventuele komst van de Logan naar ons land.
Lees ook:
- Dacia toont voorproefje van grote SUV
- Opnieuw dé budgetauto? - Dacia Sandero (2021) - Review
- Zonnige primeur voor Dacia Sandero komt niet naar Nederland
- Duik in de prijslijst: Dacia Sandero, hoe duur kun je hem maken?
Ook interessant
-
Peugeot: ‘transitie naar elektrisch rijden moet niet saai zijn’
-
Minst sportieve Skoda Octavia RS tóch naar Nederland
-
Dit waren de grootste verrassingen tijdens Britse veilingen in 2020
-
Britten zijn Porsche te snel af met deze moderne 914
-
Retro-revival: waarom klassieke looks nu zo populair zijn
-
BMW denkt twee keer zoveel elektro-auto’s te verkopen dit jaar
-
Volgende Honda HR-V staat in de startblokken
-
Ford Mustang Mach-e loopt weer vertraging op
-
Uncle Sam krijgt mogelijk geen Peugeot
-
Is dit de terugkeer van de Volkswagen Polo Harlekin?
-
Oude auto Carroll Shelby afgehamerd
-
Dit zijn de vijf fraaiste uitvoeringen van de iconische Renault 5