Geen elektrificatie voor volgende Dacia Sandero
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fautowp.ru_dacia_sandero_stepway_26.jpg)
Met de volgende generatie Sandero doorbreekt Dacia tradities. Voor het eerst zal een nieuw model van het succesvolle budgetmerk over het allernieuwste platform van Renault beschikken. De nieuwe vijfdeurs hatchback verschijnt in 2021 op de markt.
Sinds 2008 maakt de Sandero deel uit van Dacia’s leveringsprogramma en het huidige type is de tweede generatie. Hij verscheen vier jaar nadat de eerste hatchback in de verkoop was gegaan, maar mag als tweede generatie twee keer zo lang mee. De huidige editie was overigens niets meer dan een kleine evolutie van het eerste type. Die vlieger gaat nu niet op. De volgende Sandero is geen hertekende uitgave van zijn voorganger.
Nieuwe basis voor Sandero
Ditmaal legt Dacia een compleet nieuwe basis. Voor het eerst krijgt een Dacia-model het platform CMF-B en dat betekent tevens dat de Sandero de eerste Dacia is die op de nieuwste bodemplaat van een Renault-model staat. Tot nu toe kregen de Dacia’s elke keer een ouder platform van het Franse moederconcern.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FPrijzen-nieuwe-Renault-CLIO-E-Tech-Hybrid-en-CAPTUR-E-Tech-Plug-In-Hybrid-bekend-1600x1067-1.jpg)
Renault zet die stap niet voor niets. “Het platform CMF-B is voor alle merken bedoeld”, legt Mihai Bordeanu, de Vice President van Dacia, aan Autovisie uit. “Door het voor meerdere modellen en merken te gebruiken vergroot je de productievolumes en dalen de investeringskosten ervan.” Maar er is nog een belangrijke reden dat Dacia op het allernieuwste platform overstapt, en dat is elektrificatie. De architectuur zoals die op de Clio en Captur reeds wordt toegepast, is geschikt voor elektro-ondersteuning, al dan niet met een stekkeraansluiting.
Elektrificatie
Dacia zal in de wereld van CO2-reductie ook moeten meedoen en dus staat elektrificatie ook voor Dacia op de agenda. Bordeanu geeft aan dat de Sandero niet direct met elektro-ondersteuning beschikbaar komt, maar later in zijn levenscyclus. Dankzij het CMF-B platform is de hatchback er dus wel op voorbereid. De bodemsectie kent namelijk een aanpassing voor het accupakket, dat onder de achterbank komt te liggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F01_Dacia-Electric-Revolution.jpg)
Dat de Dacia Sandero een opvolger krijgt, is niet verwonderlijk. De hatchback bekleedt een uitstekende positie in zijn segment. “In de retailmarkt voeren we de lijst aan en staan we boven de Ford Fiesta en Toyota Yaris”, zo geeft Bordeanu aan. “Niet alleen in 2019, ook eerder al.” De topman kondigt de nieuwe Sandero voor 2021 aan. Hij zal echter al binnen enkele maanden worden getoond.
Lees ook:
Ook interessant
-
Een T1 met rupsbanden krijgt een nieuw leven
-
“Elektromodellen Mercedes bijna uitverkocht”
-
Moderne en legendarische Subaru Impreza gaat niet elektrisch
-
De kleintjes doen net niet helemaal mee in het grote BMW M-feest
-
Zoveel kost de moderne Microbus in Nederland, de Volkswagen ID. Buzz
-
Deze offroad 911 is de droom van iedere avonturier
-
Maserati MC20 opent zijn dak
-
Regels voor rijscholen flink aangescherpt om wanpraktijken tegen te gaan
-
Nu al drukste avondspits van het jaar vanwege Hemelvaart
-
Straatlegaal circuitmonster Caterham Seven 420 Cup is voor VK en VS
-
Renault-baas hekelt nieuwe emissienorm, maakt auto’s alleen duurder
-
Eerste glimp Mercedes-Maybach SL Concept