Geen elektrificatie voor volgende Dacia Sandero
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fautowp.ru_dacia_sandero_stepway_26.jpg)
Met de volgende generatie Sandero doorbreekt Dacia tradities. Voor het eerst zal een nieuw model van het succesvolle budgetmerk over het allernieuwste platform van Renault beschikken. De nieuwe vijfdeurs hatchback verschijnt in 2021 op de markt.
Sinds 2008 maakt de Sandero deel uit van Dacia’s leveringsprogramma en het huidige type is de tweede generatie. Hij verscheen vier jaar nadat de eerste hatchback in de verkoop was gegaan, maar mag als tweede generatie twee keer zo lang mee. De huidige editie was overigens niets meer dan een kleine evolutie van het eerste type. Die vlieger gaat nu niet op. De volgende Sandero is geen hertekende uitgave van zijn voorganger.
Nieuwe basis voor Sandero
Ditmaal legt Dacia een compleet nieuwe basis. Voor het eerst krijgt een Dacia-model het platform CMF-B en dat betekent tevens dat de Sandero de eerste Dacia is die op de nieuwste bodemplaat van een Renault-model staat. Tot nu toe kregen de Dacia’s elke keer een ouder platform van het Franse moederconcern.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FPrijzen-nieuwe-Renault-CLIO-E-Tech-Hybrid-en-CAPTUR-E-Tech-Plug-In-Hybrid-bekend-1600x1067-1.jpg)
Renault zet die stap niet voor niets. “Het platform CMF-B is voor alle merken bedoeld”, legt Mihai Bordeanu, de Vice President van Dacia, aan Autovisie uit. “Door het voor meerdere modellen en merken te gebruiken vergroot je de productievolumes en dalen de investeringskosten ervan.” Maar er is nog een belangrijke reden dat Dacia op het allernieuwste platform overstapt, en dat is elektrificatie. De architectuur zoals die op de Clio en Captur reeds wordt toegepast, is geschikt voor elektro-ondersteuning, al dan niet met een stekkeraansluiting.
Elektrificatie
Dacia zal in de wereld van CO2-reductie ook moeten meedoen en dus staat elektrificatie ook voor Dacia op de agenda. Bordeanu geeft aan dat de Sandero niet direct met elektro-ondersteuning beschikbaar komt, maar later in zijn levenscyclus. Dankzij het CMF-B platform is de hatchback er dus wel op voorbereid. De bodemsectie kent namelijk een aanpassing voor het accupakket, dat onder de achterbank komt te liggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F01_Dacia-Electric-Revolution.jpg)
Dat de Dacia Sandero een opvolger krijgt, is niet verwonderlijk. De hatchback bekleedt een uitstekende positie in zijn segment. “In de retailmarkt voeren we de lijst aan en staan we boven de Ford Fiesta en Toyota Yaris”, zo geeft Bordeanu aan. “Niet alleen in 2019, ook eerder al.” De topman kondigt de nieuwe Sandero voor 2021 aan. Hij zal echter al binnen enkele maanden worden getoond.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag