Autovisie
Autovisie Nieuws 28 sep 2020

30 miljoen Lada’s, maar hoeveel zijn er nog in Nederland?

De vloer van de Lada-fabriek in het Russische Togliatti staat ongetwijfeld blank door de gemorste liters wodka van de feestvierende productiemedewerkers, want niet elke dag bouwen de heren en dames de dertig miljoenste auto.

Lada deed zo’n vijftig jaar over het behalen van de mijlpaal, waar de Nederlandse autokoper een bijdrage aan heeft geleverd. Hoeveel Lada’s zijn er in ons land nog actief? Wat is het meest gewilde model? Wat is de meest exclusieve uitvoering? Een duik in de kentekenregistraties.

Importeur Lada

Om maar met de deur in huis te vallen: een officiële importeur voor het Russische merk kent de Nederlandse markt niet meer. Hoe anders was dat in de afgelopen decennia? Gremi uit Groningen importeerde toentertijd de volkswagen van Rusland. De hoekige modellen van ‘het merk zonder bla bla bla’, zoals ooit de reclameslogan luidde, wisten een vaste groep kopers aan te spreken.

Het ging lekker met Lada, maar de verkoopcijfers kregen een enorme klap toen in de jaren tachtig de katalysator zijn intrede maakte. De afzet liep direct terug. Vervolgens kampte de importeur met een inconsequente levering vanuit Rusland, te wijten aan de fabriek. Uiteindelijk verdween het merk van de Nederlandse markt. Het was de bedoeling om terug te keren, maar dat was tevergeefs.

Van Fiat naar Renault

In Rusland en enkele andere landen bestaat Lada nog steeds. Het merk valt sinds 2017 onder de vleugels van Renault, dat jaren ervoor al begon aan te pappen met de Russische autobouwer. Het bedrijf bestond toen veertig jaar. Aan de basis van Lada staan Fiat en de Russische overheid. Het eerste productiemodel was dan ook een aangepast Fiat-model, de 124. Lada exporteerde de tot 1200 gedoopte sedan (en later ook als stationwagon) ook, inclusief naar Nederland. Het langstlopende naamplaatje van de Russen is Niva. De aanduiding schittert nog steeds op de (Russische) prijslijst, en doet dat al sinds 1977. Hij eist bijna 10% van de totale Lada-productie op.

Oudste Lada uit 1971!

Dat in Nederland geen nieuwe modellen meer officieel worden geleverd, wil niet zeggen dat er geen Lada’s meer zijn. Integendeel. Momenteel (28 september 2020) staan er 884 Lada’s op Nederlands kenteken geregistreerd. De oudste Lada dateert uit 1971 en die bewuste auto is ook daadwerkelijk destijds nieuw in Nederland geregistreerd! De jongste Lada is een Vesta uit 2018. Uit 2019 of 2020 zijn geen exemplaren op kenteken gegaan. De meeste exemplaren dateren van 1986 én 2007. Van beide registratiejaren zijn er 55 op de weg te vinden. Opvallend is dat van 1971 tot en met 2018 van elk jaar een minimaal één auto aanwezig is. Uit de jaren 1971, 1973, 2013, 2014 en 2018 is het er ook daadwerkelijk één.

Weinig parallelimport

Van de registraties uit de jaren zeventig is ongeveer de helft ook officieel in Nederland geleverd. Van de Lada’s uit de jaren tachtig is 80% nieuw in ons land geleverd, terwijl in de twee decennia erna 84% van de aanwezige Lada’s voor het eerst in Nederland werden geregistreerd.

Kwart is rood

Mocht je een Lada op Nederlands kenteken tegenkomen, dan is de kans het grootst dat de auto een rode kleur heeft. Liefst een kwart is in rood gespoten. Daarna komt groen het meest voor, gevolgd door wit en blauw. De minst voorkomende kleur is crème, slechts één auto. Ook paars, bruin, oranje en zwart zijn met respectievelijk 8, 11, 12 en 14 stuks tamelijk exclusief.

Lada Vesta Sport 2018 9

Maar wat is nu het meest geregistreerde Lada-model in Nederland? Dat is hét Lada-icoon, de Niva. Van de terreinbikkel zijn 325 stuks in ons land aanwezig. Het model staat op geruime afstand van de 1200 (131 stuks) en Samara, (131 stuks). De modernere Kalina heeft 85 Nederlandse bezitters, de Granta twee en de Vesta vier.