Renault 4 stap dichterbij
De terugkeer van de 5 is reeds door Renault bevestigd, maar bij dat ene retrodesign voor een elektrisch aangedreven model blijft het niet. De 4 komt steeds dichterbij. Nadat Autovisie als eerste wereldwijd de naam 4Ever aankondigde, heeft Renault nu ook een specifiek logo voor het iconische Renault-model ontworpen.
De fabrikant laat niets los over de terugkeer van de 4. Feit is dat een moderne interpretatie van de 5 onderweg is en het merk aan een tweede retroklassieker werkt. Dat dat de 4 wordt, mag duidelijk zijn. Het Franse merk deponeerde de naam 5 op 14 januari jongstleden. Op diezelfde dag registreerde Renault ook de aanduiding 4, net als de daarvan afgeleide versie 4Ever. Inmiddels heeft de autobouwer ook de naam 5Ever vastgelegd. Op 3 maart deed de autobouwer er een schepje bovenop. Op basis van het nieuwe logo van het automerk werd er een afgeleide gemaakt, specifiek voor de 5 én 4. In het merkwapen staat het getal op het hertekende Renault-wybertje.
Sport Spider en 8
Nu registreert Renault wel vaker oudere namen. Zo is recent ook bijvoorbeeld 6, Sport Spider en Fuego opnieuw vastgelegd. Een aanduiding heb je namelijk niet voor eeuwig. Wanneer een autobouwer de naam niet gebruikt, zou een ander bedrijf ermee aan de haal kunnen gaan, zoals Ferrari ook met Testarossa ondervond. Vandaar dat de ondernemingen de aanduidingen eens in de tien jaar opnieuw registreren. Het verschil bij de 4 en 5 is dat de fabrikant met varianten op het thema komt en zelfs met een afwijkend logo.
Open sesame
De fabrikant legde ook “open sesame by Renault”. Gevraagd aan de autobouwer of dat iets van doen heeft met de nieuwe 4, kregen we geen antwoord van de Fransen. Mogelijk duidt die kreet op het concept van de 4. Binnenkort zullen we het weten.
Jeugdsentiment
De twee retromodellen maken deel uit van een waar productoffensief. In vijf jaar tijd wil Renault-topman Luca de Meo 24 nieuwe modellen lanceren (tien volledig elektrische), waaronder veertien van Renault (de helft elektrisch) en zeven van Dacia en Lada. In 2025 moeten ze er allemaal zijn, gebouwd op drie in plaats van de huidige zes platforms met vier van de huidige acht aandrijflijnen. Het complete modellengamma van Dacia en Lada komt op één bodemplaat. Met de retrodesigns op basis van de oude 5 en 4 wil Renault de drempel om in een elektrische auto te stappen te verlagen, door in te spelen op de sentimenten die de klassiekers bij het publiek hebben achtergelaten.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi’s voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland