Autovisie
Autovisie Nieuws 19 mrt 2021

Renault 4 stap dichterbij

De terugkeer van de 5 is reeds door Renault bevestigd, maar bij dat ene retrodesign voor een elektrisch aangedreven model blijft het niet. De 4 komt steeds dichterbij. Nadat Autovisie als eerste wereldwijd de naam 4Ever aankondigde, heeft Renault nu ook een specifiek logo voor het iconische Renault-model ontworpen. renault 4 renault 4ever renault logo

De fabrikant laat niets los over de terugkeer van de 4. Feit is dat een moderne interpretatie van de 5 onderweg is en het merk aan een tweede retroklassieker werkt. Dat dat de 4 wordt, mag duidelijk zijn. Het Franse merk deponeerde de naam 5 op 14 januari jongstleden. Op diezelfde dag registreerde Renault ook de aanduiding 4, net als de daarvan afgeleide versie 4Ever. Inmiddels heeft de autobouwer ook de naam 5Ever vastgelegd. Op 3 maart deed de autobouwer er een schepje bovenop. Op basis van het nieuwe logo van het automerk werd er een afgeleide gemaakt, specifiek voor de 5 én 4. In het merkwapen staat het getal op het hertekende Renault-wybertje.

‘Idee voor moderne Renault 5 lag al jaren op tafel’

renault 5

Sport Spider en 8

Nu registreert Renault wel vaker oudere namen. Zo is recent ook bijvoorbeeld 6, Sport Spider en Fuego opnieuw vastgelegd. Een aanduiding heb je namelijk niet voor eeuwig. Wanneer een autobouwer de naam niet gebruikt, zou een ander bedrijf ermee aan de haal kunnen gaan, zoals Ferrari ook met Testarossa ondervond. Vandaar dat de ondernemingen de aanduidingen eens in de tien jaar opnieuw registreren. Het verschil bij de 4 en 5 is dat de fabrikant met varianten op het thema komt en zelfs met een afwijkend logo. renault 4 renault 5ever renault logo

Open sesame

De fabrikant legde ook “open sesame by Renault”. Gevraagd aan de autobouwer of dat iets van doen heeft met de nieuwe 4, kregen we geen antwoord van de Fransen. Mogelijk duidt die kreet op het concept van de 4. Binnenkort zullen we het weten.

Echt waar: dit is de nieuwe en elektrische Renault 5!

Jeugdsentiment

De twee retromodellen maken deel uit van een waar productoffensief. In vijf jaar tijd wil Renault-topman Luca de Meo 24 nieuwe modellen lanceren (tien volledig elektrische), waaronder veertien van Renault (de helft elektrisch) en zeven van Dacia en Lada. In 2025 moeten ze er allemaal zijn, gebouwd op drie in plaats van de huidige zes platforms met vier van de huidige acht aandrijflijnen. Het complete modellengamma van Dacia en Lada komt op één bodemplaat. Met de retrodesigns op basis van de oude 5 en 4 wil Renault de drempel om in een elektrische auto te stappen te verlagen, door in te spelen op de sentimenten die de klassiekers bij het publiek hebben achtergelaten.