Autovisie
Autovisie Nieuws 19 mrt 2021

Leaseplan hekelt tekort aan laadpalen voor groei elektrisch rijden

Een tekort aan laadpalen en andere benodigde infrastructuur zorgen ervoor dat elektrisch rijden in Europa onvoldoende kan groeien. Die boodschap herhaalt leasebedrijf LeasePlan in zijn jaarrapport. Daarin gaat het bedrijf ook in op de mate waarin landen klaar zijn voor de overgang naar elektrisch rijden.

Bij LeasePlan was in het slotkwartaal van 2020 bijna een op de zes nieuwe auto’s in de vloot een elektrisch of plug-in hybride model.

Nederland toch koploper

Landen als Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk zijn volgens het bedrijf het verst als het gaat om elektrisch rijden. Het bedrijf onderzocht eerder in 22 Europese landen in hoeverre zij klaar staan voor de overgang naar elektrisch rijden.

Hoewel er bij de aanleg van laadpalen en andere infrastructuur wel stappen zijn gezet, is het tempo waarin verbeteringen worden gerealiseerd gedaald. Zelfs in de best presterende landen is volgens LeasePlan de laadinfrastructuur nog steeds verre van toereikend. Behalve naar laadpalen wordt ook gekeken naar overheidsregelingen om meer elektrisch rijden mogelijk te maken en het aantal geregistreerde voertuigen. Volgens de studie scoorden bijna alle landen beter dan een jaar eerder, al zijn er grote verschillen tussen West- en Oost-Europa.

LeasePlan bouwt eigen laadnetwerk: ‘Nederland loopt hopeloos achter’

Elektrische auto’s goedkoper

Wel merkt LeasePlan op dat elektrische auto’s betaalbaarder zijn geworden. In elf van de onderzochte landen zijn elektrische modellen nu al goedkoper dan hun conventionele tegenhangers als het gaat om totale eigendomskosten. Daarnaast betalen elektrische rijders in doorsnee 63 procent van de belastingen die door de gemiddelde autobezitter moet worden opgehoest. Daarin lopen Oostenrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland en Polen voorop.

Volgens onderzoek van prijsvergelijker Pricewise stijgt het aantal elektrische auto’s in Nederland sneller dan het aantal laadpalen. Gemiddeld is er één paal voor drie auto’s beschikbaar. Daarmee is Nederland overigens wel koploper als het gaat om beschikbaarheid van palen.

Laadpalen in Nederland

Op dit moment zijn er zo’n 185.000 elektrische of hybride auto’s en bijna 63.000 openbare of semi-openbare laadpalen in Nederland. Van alle laadpalen in Europa staat volgens het onderzoek daarmee een kwart in Nederland. Daarnaast hebben veel elektrische rijders een laadpaal thuis.

Reageer op artikel:
Leaseplan hekelt tekort aan laadpalen voor groei elektrisch rijden
Sluiten