Ferrari verliest rechten op naam Testarossa
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2Fferrari-testa-rossa-back-e1444323535449.jpg)
Ferrari heeft de rechten op de naam Testarossa verloren. Althans, in Duitsland. Een rechtbank heeft daar besloten dat Ferrari de naam al te lang niet gebruikt heeft.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2Fferrari-testa-rossa-side.jpg)
Volgens de Duitse krant Der Spiegel is de rechtszaak tegen Ferrari aangespannen door Kurt Hesse, directeur van de speelgoedfabrikant Autec AG. Hij wil de naam Testarossa gebruiken voor fietsen, e-bikes en scheerapparaten, maar wil daarvoor geen vergoeding aan Ferrari betalen. En de Duitse rechter heeft hem daarin gelijk gegeven.
Naam moet gebruikt worden
“Een naam moet gebruikt worden om hem te beschermen”, zei een woordvoerder van de rechtbank. “Iets wat het bedrijf hier niet gedaan heeft.” Ferrari kan nog in hoger beroep gaan tegen de beslissing, maar op dit moment moet de Italiaanse fabrikant zijn aanspraak op de naam Testarossa opgeven.
Iconische supercar
Ferrari heeft zich verweerd door te zeggen dat het merk de aanduiding Testarossa nog steeds gebruikt. De fabrikant levert immers onderdelen aan Testarossa-eigenaren en restaureert ook exemplaren van de iconische supercar uit de jaren tachtig. Volgens de rechtbank is dat echter niet genoeg, omdat die services gewoon onder de naam Ferrari worden aangeboden.
Van 1984 tot en met 1996
De Testarossa is van 1984 tot en met 1996 gebouwd. Eerst als Testarossa (aantal: 7177), vanaf 1991 als 512 TR (aantal: 2261) en de laatste twee jaar als 512 M (aantal: 501). Hij werd aangedreven door een 4,9 liter V12 met een blokhoek van 180 graden. In de Testarossa leverde die 390 pk, in de 512 TR 428 pk en in de 512 M 440 pk.
https://autovisie.nl/2017/01/onder-de-hamer-2/hamer-ferrari-testarossa-miami-vice-2/
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range
-
Zo ontzettend veel kost het hebben van een auto ieder jaar!
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom vakbonden vrezen voor faillissement Europese Ford-tak
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me