Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 14 jan 2021
Leestijd: 3 minuten

Echt waar: dit is de nieuwe en elektrische Renault 5!

Tijdens de wereldwijde presentatie Renaulution van de Renault Groep liet de Franse autobouwer heel kort diverse modellen zien. Het goede nieuws: iconische modellen als de Renault 5 en Lada Niva komen terug als retromodellen!

Begin deze week borrelden er al wat geruchten op. Renault zou van plan zijn om de iconische 4 en 5 opnieuw uit te brengen, in moderne en tevens elektrische vorm. Dat blijkt nu waar te zijn, want vanmorgen zagen we heel kort een conceptversie van de gereïncarneerde 5!

Renault 5

De Renault 5 reïncarneert als elektrische supermini. Hij ziet eruit als een moderne retro interpretatie van het origineel, bijna als de geweldige Turbo. Keiharde details over deze nieuwe Supercinq blijven uit. Renault is van plan om de komende jaren een groot aanbod elektrische modellen te hebben, onder andere in het B- en C-segment. Deze 5 gaat een rol spelen in dat B-segment van bijvoorbeeld de huidige Volkswagen Polo, Peugeot 208 en Ford Fiesta. Deze 5 verschijnt vóór 2025.

Over aandrijflijnen is er nog niets bekend. Wel weten we dat Renault haar elektrische modellen allemaal gaat bouwen op één platform. Dat betekent dat al die modellen onderhuids vrijwel gelijk zijn, met één type elektromotor en batterijpakket. Die kunnen wel per model verschillen, in capaciteit en vermogen. Dat is overigens niets nieuws en dat is gebruikelijk in elektro-land. Kijk bijvoorbeeld naar de Volkswagen Groep, waarbij ook een platform en een type aandrijflijn de basis vormt voor veel modellen. Mocht er ooit een sportieve versie van deze Renault 5 verschijnen, dan komt die onder de vlag van Alpine. Dat bleek eveneens uit het nieuwe strategische plan van de Fransen.

Gevoel

Renault doet dus hetzelfde als bijvoorbeeld de Volkswagen Groep met het MEB-platform, maar speelt ook nadrukkelijk in op de gevoelens van consumenten. De originele 5 zit in de Europese autoharten en met dit conceptmodel weet Renault waarschijnlijk een heel grote groep mensen aan te spreken. Wij worden er in ieder geval heel erg warm van! Temeer omdat Renault een vijf- én driedeurs versie laat zien.

Overigens gaat het hier niet om de productieversie, maar om een prototype. Dat de uiteindelijke 5 (zo lijkt de auto te gaan heten, gezien het feit dat het cijfer vaak op deze auto terugkomt) er zo uit komt te zien, is maar de vraag. Laten we het hopen, want er is een aantal fraaie details op deze moderne variant die een knipoog zijn naar het icoon uit de jaren ’70, ’80 en ’90.

Renault 5 Turbo

Kijk bijvoorbeeld naar die uitgeklopte wielkasten, die een beetje aan de legendarische Turbo doen denken. Dat geldt ook voor het paneel naast de achterste lichtunits, die doen denken aan de enorme luchtuitlaten die de originele Turbo had. Ook het front van deze moderne variant doet denken aan dat van de Supercinq. Uiteraard door z’n vorm, maar ook door de bumper en grille. De originele 5 (tweede generatie) had ook een vrijwel gesloten neus, met een platte bumper en enkele luchtopeningen. Het klassieke rode Renault-logo op de achterzijde met daarin de ‘5’ doen daarentegen weer denken aan de GT Turbo.

Luca de Meo, de kersverse CEO van Renault, liet tijdens z’n presentatie ook weten dat deze 5 pas ‘het begin’ is. De Italiaan weet immers wat dit soort iconische auto’s met een merk doen, want hij was eerder nauw betrokken bij de wederopstanding van de Fiat 500. “Uit ervaring weet ik dat het heruitvinden van cult-producten een vonk in een heel merk kan veroorzaken. Dit (de Renault 5, red.) is een cult-voertuig voor een prijs die velen kunnen betalen. En dit is slechts het begin voor Renault”, zo sprak hij donderdagochtend.

Nieuwe 4

Dat zou kunnen betekenen dat Renault op termijn ook een herinterpretatie van de 4 laat zien, zoals de geruchten van deze week suggereerden. De Fransen zijn immers van plan om tot en met 2025 7 nieuwe elektro-modellen te lanceren, voornamelijk in het B- en C-segment.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.