Renault gaat legendarische modellen nieuw elektrisch leven inblazen

Gaaf nieuws uit Frankrijk! Renault is van plan om twee legendarische modellen op elektrische wijze te laten reïncarneren. Dat lieten twee bronnen aan persbureau Reuters weten.

Luca de Meo, sinds kort de baas van Renault, wil namelijk verrassingen uit de hoge hoed toveren die de verkoopcijfers van de Franse autobouwer flink laten stijgen. Wat hij en zijn bedrijf precies gaan doen wordt duidelijk op 14 januari aanstaande, maar Reuters weet al een tipje van de sluier te geven.

Supercinq

De Meo heeft al vaker laten weten graag iets te doen met de rijke historie van Renault, en lijkt nu daad bij woord te voegen. Twee bronnen vertellen aan Reuters dat De Meo een elektrische versie van de legendarische Renault 4 gaat introduceren. Uiteraard gaat het dan om een herinterpretatie van die auto’s, die helemaal bij deze tijd passen. Gaaf nieuws voor de 4-liefhebber, maar Renault gaat nóg een historische naam uit de geschiedenisboeken trekken. Het gaat om de 5/Supercinq, de voorloper van de Renault Clio, waar óók een elektrische variant van verschijnt. Daarmee lijkt Renault zich te gaan richten op het kleinere segment. Auto’s als de Espace, Talisman en Scénic lijken immers al aan hun einde te zijn gekomen, zo bleek vorig jaar.

De Renault 5 Turbo is een van de meest legendarische hot hatches uit de geschiedenis.

Het gaat voor de nieuwe modellen uiteraard vooral om uiterlijke overeenkomsten met die iconen van vroeger. Qua aandrijflijn en techniek zal Renault vooral gebruik gaan maken van dat uit de elektrische Zoe en Twingo, en doorontwikkelingen daarvan. Wanneer de Fransen de auto’s gaan presenteren en introduceren, is nog niet bekend. Reuters weet ook te melden dat er drie nieuwe elektro-modellen onder het Alpine-label zullen verschijnen. Ook daarvan is het onduidelijk wanneer dat precies gaat gebeuren. Mogelijk geeft De Meo op 14 januari ook daarover enige informatie vrij.

Iconen

Nog even terug naar de Renault 4 en 5, want dat zijn echte iconen uit de vorige eeuw. De 4 verscheen al in 1961 en werd tot 1994 (!) gebouwd. Het was destijds de eerste voorwielaandrijver van Renault en dé concurrent voor de Citroën 2CV. De 4 was geschikt voor iedereen. Mensen in de stad, grote families en zelfs boeren vervoerden zichzelf in een Quatrelle, zoals-ie in Frankrijk werd genoemd. Hij was er bovendien in meerdere carosserievarianten. Er was grofweg een hatchback, een tweedeurs bestelwagen (de Fourgonnette) én een tweedeurs pick-up (de Teilhol). In de dik dertig jaar dat de 4 werd gebouwd, verschenen er allerlei bijzondere varianten van het model. Denk bijvoorbeeld aan de GTL Sinpar 4×4, de cabrio-variant van Heuliez of de frivole Sixties.

De Renault 4 Sixties

De Renault 5 verscheen in 1972 en hield ’t vol tot 1996. Op de helft van z’n leven, in 1984 om precies te zijn, gaf Renault hem een metamorfose tot Supercinq. Ook de 5 was in die bijna 25 jaar een absolute verkooptopper, want hij rolde 7,3 miljoen keer van de productielijn. Waar de 4 een aantal legendarische carrosserievarianten had, verschenen er van de 5 geweldige sportieve derivaten. Denk aan de Turbo en GT Turbo, maar ook aan versies die de Alpine- en Gordini-naam droegen.

Sportieve versies

Of die rijke historie ook terugkeert op de elektrische 5 die Renault van plan is om te bouwen, is nog maar de vraag. Wél weten we dat Renault van plan is om snellere en sportievere versies van reguliere elektromodellen, zoals de Zoe, uit te brengen. Dat liet de fabrikant begin vorig jaar al weten. Laten we hopen dat de nieuwe Supercinq ook van zo’n behandeling wordt voorzien. Op 14 januari horen we meer.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Renault gaat legendarische modellen nieuw elektrisch leven inblazen
Sluiten