Autovisie
Autovisie Nieuws 14 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Dacia toont voorproefje van grote SUV

Dacia gaat hogerop en krijgt van moederconcern Renault meer ruimte en vrijheid om verder te groeien. De koersverandering is reeds met de Sandero ingezet en krijgt een vervolg met de opvolger van de Lodgy. Het merk betreedt zelfs het C-segment, waar de Roemeense Renault-dochter zich nu richt op louter het B-segment.

Tijdens de presentatie van de toekomstplannen toont Dacia tevens een nieuwe concept car, de Bigster. Het is de voorloper van de nieuwe Lodgy, die zijn zeven zitplaatsen voortaan zal verpakken in een SUV-koetswerk. Dacia positioneert het model boven de Duster in het programma. Niet alleen door de twee extra zitplaatsen die de auto zal bieden, ook door de maatvoering. De Bigster kent een lengte van 4,60 meter. Hoewel de auto voor Dacia een nieuwe richting inslaat, is de SUV duidelijk herkenbaar als Dacia-model. De auto kent strakke lijnen en scherpe vouwen in het ontwerp. Hij ziet er als concept wel eigentijdser uit.

Elektrificatie

De basis van de Bigster wordt gelegd door het CMF-platform, waarvan ook de Sandero gebruik maakt. De architectuur voor de Bigster is echter een grotere maatvoering van het zogeheten CMF-B-platform. Het is de nieuwste bodemsectie binnen de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. Het platform is geschikt voor elektrificatie, waarover ook Dacia zal overstappen. De Roemeense divisie zal de technologie pas in een later stadium introduceren, waar Renault de techniek afgelopen jaar uitrolde.

Designdirecteur

Voor het design van de nieuwe modellen, die na de Lodgy-opvolger komen, heeft Dacia een nieuwe designdirecteur aangesteld. Vorig jaar haalde het merk Alejandro Mesonero-Romanos van Seat over naar de Renault Group en benoemde hem tot Dacia Design Director. Zijn invloed zal over drie tot vier jaar duidelijk zichtbaar zijn, aangezien de nieuwe modellen voor de komende jaren reeds vast staan. Dit jaar introduceert Dacia ook nog de volledig elektrische Spring.

Omarmt Lada

De Roemeense fabrikant omarmt ook Lada. Dacia behoudt zijn Europese karakter, terwijl Lada zich hoofdzakelijk op Rusland en omringende Oost-Europese landen richt. Dat de twee samen gaan optrekken, onthulde Autovisie vorig jaar al. “Het heeft tijd nodig”, zei Dacia’s vicepresident Mihai Bordeanu destijds tegen Autovisie. Dat ook Lada steeds meer op Renault-techniek leunt is weliswaar niet zichtbaar, maar al wel in ontwikkeling. Later dit jaar presenteert Lada een nieuw model, dat voortkomt uit de samenwerking met Dacia. Renault bundelt de krachten vanaf vandaag onder de nieuwe businessunit Dacia-Lada, zodat op het gebied van ontwikkeling en productie nauwkeurig kan worden samengewerkt. Het draagt er tevens aan bij dat ‘het op modellengebied buiten de vaste kaders’ treedt.

Logo Dacia

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.