Lada groeit gestaag naar Renault
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Flada_granta_drive_active_21.jpeg)
Het heeft tijd nodig. Dat zegt Mihai Bordeanu, de vicepresident van Dacia, over een relatie tussen Lada en de Renault-merken. Dat de Russische autobouwer steeds meer op Renault-techniek gaat leunen, is nu nog niet zichtbaar.
Binnenkort echter wel. Naar verluidt zal Lada in 2021 een nieuw model introduceren, en dat type zal op grote schaal gebruik maken van Renault/Dacia-techniek. Over het model doet de fabrikant nog geen uitspraken. Het zou om de vervanger van de Granta gaan. Dat model is een B-segmenter. De vraag is of het een Russische Dacia Sandero wordt, die eveneens volgend jaar op de markt verschijnt. In Rusland zijn medewerkers van zowel Renault als Dacia werkzaam om de productplanning van Lada te ondersteunen. Zo kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de Renault-platforms. De synergie heeft echter tijd nodig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Flada_granta_drive_active_47.jpeg)
Renault wil grotere punt uit Russische taart
Met het nieuwe model beoogt Lada’s moederconcern Renault een verdere groei op de Russische markt. Het huismerk is reeds marktleider maar de Franse eigenaar wil het marktaandeel in de komende jaren zien groeien. Lada trekt nu ongeveer 20% van de Russische autokopers naar zich toe. Het aandeel moet stijgen tot 30% in 2022. Onder andere nieuwe, modernere techniek in een aantrekkelijker jasje moet de koper over de streep trekken.
Lada eigendom van Renault
Lada valt sinds januari 2017 onder de vleugels van Renault. De Franse autobouwer had al in de jaren ervoor een oogje op de Russische branchegenoot. Het moederconcern gebruikt Lada niet alleen om de thuismarkt naar zich toe te trekken, het gebruikt de fabrieken van de dochteronderneming voor de productie van Renault-modellen voor de lokale markt. Ook voor bijvoorbeeld Nissan maakt de fabrikant lokale producten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvaz_catalogue_notes-file_-116966-840.jpeg)
Niva onoverwinnelijk
Lada, opgericht als Avtovaz in 1966, startte met de 1200, een model dat een aangepaste Fiat 124 was. Hij werd ook in Nederland verkocht. Het wellicht bekendste model van de Russen verscheen in 1977, de Niva. Het model wordt nog altijd gebouwd, ondanks dat jaren geleden zijn opvolger werd gepresenteerd! De verkoopteller staat inmiddels op meer dan 2,5 miljoen eenheden, wat iets minder dan 10% van de totale Lada-productie is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt