Offroaden met een voorwielaandrijver: Jeep Avenger e-Hybrid
De Jeep Avenger werd auto van het jaar 2023, maar was nooit een échte Jeep. We kwamen er tijdens de introductie achter dat ook de voorwielaandrijver wel wat in het terrein kan door zijn verschillende rijstanden, goede bodemspeling en korte overhang, maar met vierwielaandrijving werd het model nooit geleverd.
Daar gaat verandering in komen. De Jeep Avenger komt er dit jaar nog als 4xe-uitvoering. De aandrijflijn bestaat dan uit een 1,2-liter driecilinder en twee elektromotoren van 29 pk op de achteras.
Nieuwe aandrijflijn Jeep Avenger
Met die Jeep Avenger 4xe is echter nog niet te rijden en van de volledig elektrische variant staat nog geen 4×4 op de planning. De CEO van Alfa Romeo liet echter aan Autovisie weten dat de Milano EV, op hetzelfde eCMP-platform van Stellantis, wel vierwielaandrijving krijgt. Een logisch vervolg is dat de Avenger EV ook als 4×4 op de markt komt.
Zo ver is het nu nog niet. Wel is er een nieuwe aandrijflijn te bestellen, de e-Hybrid. Deze levert 100 pk en is voorzien van een automaat met dubbele koppeling en zes verzetten. De krachtbron krijgt ondersteuning van een 48-volt starter/generator. Hiermee kan de Jeep Avenger tot 30 kilometer per uur een kilometer elektrisch rijden.
Waar zo’n mild-hybride wel nuttig voor is, is het verbruik drukken. Volgens de WLTP-meetmethode verbruikt de mild-hybride 0,8 liter per 100 kilometer minder dan de gebruikelijke Jeep Avenger. De goedkoopste Jeep Avenger heeft een vanafprijs van 30.700 euro, deze mild hybride kost 32.700 euro.
Offroad met voorwielaandrijver
In de video vertellen we je alles van de nieuwe aandrijflijn en kijken we of de Jeep Avenger wel echt zo goed is in het terrein.
Jeep
Avenger e-Hybrid
Pluspunten
- Goede rij-eigenschappen
- Voor voorwielaandrijver terreincapabel
- Prima automaat
Minpunten
- Verbruik wordt weinig gedrukt door mild-hybride
- Regeneratie niet in te stellen
De Jeep Avenger blijft ook als mild-hybride een van de leukste auto's van het platform, al voegt de elektrohulp niet veel toe.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Waarom jij van Abarth deze 695 Biposto niet mocht kopen | Sjoerds Weetjes 386
-
Deze Lotus Emeya kan Porsche van de troon stoten
-
Waarom de Polestar 4 één essentieel onderdeel mist
-
Deze Toyota Yaris maakt het supercars moeilijk!
-
Waarom de Duitse merken bang moeten zijn voor deze Lexus
-
De allereerste Europese turbo-auto is angstaanjagend leuk! De BMW 2002 Turbo (1973)
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Jeep Avenger
-
Driftmodus en dikke zescilinder: Mercedes-AMG CLE 53 is brute subtopper
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Zo kreeg de Lamborghini Revuelto zijn eigen gezicht | Sjoerds Weetjes 397
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1