Waarom de Jeep Avenger de bestverkochte Jeep ooit kan worden
Er zijn van die merken waarbij een uitnodiging om een nieuw model te testen als een missie voelt, omdat de merkreputatie dat belooft. Zo rekenen we bij Jeep op avontuur, zeker als het model in kwestie Avenger heet…
Maar wat zit er in deze dubbelloops uitnodiging: losse flodders of hagel? Hagelslag misschien en wat slingers af en toe, want deze Jeep zal vaker het schoolplein zien dan het bos. Dames en heren, maak kennis met een compacte B-segment van Jeep, die volledig elektrisch is. Maar wat kan deze knuffeljeep behalve aaibaar zijn?
Maakt de Avenger aanspraak op de kwalificatie echte Jeep?
Volgens zijn makers meer dan de gemiddelde concurrent in dit stille segment. Want, hooggeëerd publiek, dit is een echte Jeep. Maar wel eentje die het beter doet op het marketingpodium dan in de echte jungle. Alhoewel, je kunt wel heel stilletjes je prooi besluipen..
Met beperkte terreinvaardigheid die net ietsje verder gaat dan de concurrentie uit eigen huis bijvoorbeeld. Want de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e die op hetzelfde platform staan en dezelfde aandrijflijn gebruiken, krijgen heel bewust iets minder ruige looks en rijeigenschappen dan de Jeep. De Jeep Avenger moet zijn grotere bodemvrijheid van 20 cm en grotere aan- en afloophoeken als een welpje bj de padvinderij de terreintraditie eer aan doen. Hij moet dat doen met geavanceerde op het terreinwerk afgestelde rijprogramma’s en een dito tractiecontrole en ESP, maar zonder vierwielaandrijving.
Kan hij dan ook tegen een extra stootje?
Een bullbar heeft hij niet maar wel donkere kunststof stootranden rond de wielkasten en bumpers. Ook de diepliggende koplampen zijn allemaal zo ontworpen dat ze net voordat het plaatwerk geraakt wordt de klappen opvangen.
Geen grote rotsen of boomstammen, maar benadrukt Jeep ze helpen wel veel parkeerschades in de stadsjungle te voorkomen.
De eerste elektrische Jeep toch?
Ja, dat is deze Jeep Avenger als we een concept niet meerekenen. Dit is een Jeep voor het grootst mogelijke publiek die moet afrekenen met het imago dat Jeeps altijd grote lompe, benzine slurpende terreinauto’s zijn. En die missie lijkt haalbaar, want met een 54,5 kWh accupakket moet hij 400 km ver komen volgens de WLTP-norm. En mocht je je toch te buiten gaan aan de 156 pk en 260 Nm sterke elektrische paarden en sneller leeg zijn, dan kun je onderweg met 100 kW snelladen als alles meezit.
Is de Jeep Avenger niet te klein?
Een auto die met een lengte van 4.08 meter nog korter is dan Jeeps andere stads-Jeep, de Renegade, moet toch onbruikbaar zijn. Nee, sterker nog, je hebt helemaal niet het idee dat hij kleiner is dan zijn broertje waarmee hij dit B-segment bedienen moet.
Door knappe packaging, maakt deze Jeep gebruik van elke vierkante centimeter. Daardoor kun je er zelfs als langere volwassene goed achterin zitten en heeft hij een heel behoorlijke bagageruimte.
Is het een prijsvechter?
Nog niet, maar dat sluiten we niet helemaal uit, eerst moet hij nog even rijpen. Zoals gebruikelijk krijgen we eerst een rijk aangeklede 1st Edition en die moet nog 40.500 euro kosten. Later komen er meer betaalbare uitvoeringen, maar wanneer die komen en hoeveel goedkoper ze zullen zijn is nog een vraagteken.
Tot die tijd besluipt de Jeep Avenger je. Want hij verrast en verleidt omdat het een compacte elektrische SUV is die er niet alleen goed uitziet, maar ook meer functionaliteiten en ruimte te bieden heeft, dan je op basis van zijn maten zou vermoeden. Oh ja, en rijden doet hij zeer behoorlijk. Ook op asfalt staat hij zijn mannetje en schrikt hij niet van bochten, wel voel je dat zijn onderstel behoorlijk stevig is afgeveerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Review Mazda CX-80: zijn de fouten van CX-60 hersteld?
-
De enige Rolls-Royce uit de koker van Volkswagen | Sjoerds Weetjes 429
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer