Deze Lotus Emeya kan Porsche van de troon stoten
De Lotus Emeya gaat alle kritiek rondom de Eletre laten verstommen. Als elektrische sportsedan moet hij wel overtuigen en de Porsche Taycan kunnen verpletteren. Ruim 300 kilometer boven de poolcirkel sloten we aan bij de laatste testfase voor de productiestart.
Het nieuwe Lotus wist met de vorig jaar geïntroduceerde Eletre een formidabele indruk te maken, maar tegelijkertijd ook diep teleur te stellen. Goed door bouwkwaliteit, materiaalgebruik, multimediasysteem en verfijnde rijeigenschappen. Maar For the Drivers, de lijfspreuk van Lotus, is die luxe reus door een gebrek aan dynamiek absoluut niet. De Emeya moet die gevleugelde woorden meer eer aandoen en tijdens de ontwikkeling was niet voor niets de Porsche Taycan de benchmark.
Sturen met de voet in de Lotus Emeya
Schakel nu alles maar uit, pas op voor de sneeuwwallen en kijk wat de Emeya kan op deze driftcirkel”, daagt een Lotus-instructeur ons uit. De vijf meter lange, elektrische grandtourer wordt in een achterwielslip gedwongen en geprobeerd hem daarin te houden. Het stuur wijst naar rechts, de neus draait naar links en de banden zorgen voor een witte waas achter de Lotus. Zo toont de Porsche-concurrent op deze automobiele hindernis zijn reflexen in moeilijke situaties en een speelse kant van zichzelf die de Eletre ontbeert. Sturen met het gas en corrigeren met het stuur.
Lotus gebruikt de harde omgeving om de laatste finetuning te doen, maar vooral ook om een viertal internationale journalisten de kans te geven om de rijeigenschappen van de Emeya te ontdekken. Is deze 2500 kilogram zware Lotus wel weer For the drivers?
Porsche Taycan
Of de Lotus Emeya het daadwerkelijk kan opnemen tegen de net vernieuwde Porsche Taycan, moet nog blijken. Wil je op de hoogte blijven van de tests van beide auto’s? Abonneer je dan op de Autovisie Nieuwsbrief.
Deze Chinese pick-up is zo snel als de Tesla Cybertruck, zegt CEO
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lotus Exige niet voor egoïsten is | Sjoerds Weetjes 395
-
Zo beëindigde Rolls-Royce plots het verbod op deze deuren | Sjoerds Weetjes 394
-
Offroaden met een voorwielaandrijver: Jeep Avenger e-Hybrid
-
Voor deze moderne Lotus Omega betaal je ruim een ton
-
De Lotus Emeya maakt het de Porsche Taycan écht lastig
-
Waarom jij van Abarth deze 695 Biposto niet mocht kopen | Sjoerds Weetjes 386
-
Waarom de Polestar 4 één essentieel onderdeel mist
-
Lotus Eletre vs. Audi SQ8 e-tron: de beste elektrische SUV
-
Deze Toyota Yaris maakt het supercars moeilijk!
-
Waarom de Duitse merken bang moeten zijn voor deze Lexus
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla