Nieuwe Mazda 6 neemt klassieke BMW-filosofie over
Waar BMW voor verschillende modellen achterwielaandrijving in de ban heeft gedaan en zelfs driecilinders in zijn auto’s levert, gaat Mazda de andere kant op. Tenminste, als we het Amerikaanse Car and Driver mogen geloven.
Want volgens het Amerikaanse magazine heeft Mazda namelijk een aantal verrassingen in de hoge hoed voor zijn nieuwe 6.
Zes-in-lijn
In februari van dit jaar schreven wij al over nieuwe patenten die Mazda heeft aangevraagd. Zo zijn er onder meer patenten aangevraagd voor een nieuw type Skyactiv-X motor. De huidige Skyactiv-X-motor is een 2,0-liter viercilinder met 180 pk, de nieuwe patenten zijn echter aangevraagd voor een Skyactiv-X zes-in-lijn. Opvallend aan die patenten is dat de motor slechts twee uitlaatpoorten heeft, waardoor hij minder ruimte inneemt. Bijbehorend zijn ook patenten aangevraagd voor een moderne, meer comfortabele automaat met acht versnellingen. Dat kan dus wijzen op een motor met potentie, die zowel in luxe als sportievere modellen gebruikt kan worden. Car and Driver beweert getallen te hebben gezien die de 350 pk naderden. In eerste instantie wordt de aandrijflijn verwacht in de nieuwe Mazda 6, die eind 2022 op de markt moet komen.
Het oude Beierse recept
Het Amerikaanse magazine weet daarnaast te vermelden dat de nieuwe Mazda 6 (waarschijnlijk) volledig tegen de trend in achterwielaandrijving gaat krijgen. In combinatie met de zes-in-lijn komt dat heel erg BMW-achtig over, maar daar hebben wij niks op tegen! Waar BMW eigenlijk meer overstapt naar voorwielaandrijving, is dit weer eens lekker tegendraads van de Japanse fabrikant. In de huidige line-up is de MX-5 de enige achterwielaandrijver van Mazda, en dat bleek in onze test al een van de leukst sturende auto’s van het moment te zijn.
RX-Vision
Het zou zomaar kunnen dat deze aandrijflijn zich ook een weg baant naar een sportcoupé van Mazda. In 2015 toonde de Japanse autofabrikant de bloedmooie RX-Vision, een concept met rotatiemotor. Nu gaan we voorlopig de rotatiemotor alleen als range-extender zien in de elektrische MX-30 en een plug-in hybride. Andere plannen met de rotatiemotor zijn nog niet duidelijk. Wel duidelijk is het feit dat de rotatiemotor een klein blok is, en de RX-Vision een grote motorkap heeft. Zou daar dan zomaar een potente Skyactiv-X zes-in-lijn in passen?
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland