Autovisie
Autovisie Nieuws 8 apr 2020

Mazda-topman: “Rotatiemotor essentieel voor onze toekomst”

De ontwikkeling van de rotatiemotor, die alweer in 2018 officieel werd aangekondigd, is essentieel voor Mazda. Dat zegt de merkstrateeg van de Japanse autobouwer tegen Autovisie.

Video Mazda MX-30

Shinichiro Uetsuki verklaart aan Autovisie: “In de jaren zestig zat Japan nog steeds in de herstelperiode van de Tweede Wereldoorlog. De overheid besloot om de autobouwers in drie groepen te verdelen, waarbij Mazda, destijds Toyo Kogyo, bij Toyota en Nissan zou komen. We bouwden toen driewielers en het was zeker dat Toyota en Nissan ons zouden overvleugelen. Om onafhankelijk te kunnen blijven koos Toyo Kogyo voor exceptionele techniek, zodat we zelfstandig door konden gaan. In Duitsland werd daarom bij NSU een licentie voor de rotatiemotor gekocht en bleven we onafhankelijk.”

Rotatiemotor maakt Mazda eigenzinnig

De huidige filosofie is nagenoeg hetzelfde, als je Mazda’s CEO Akira Marumoto hoort praten. “Om zelfstandig te blijven moet je eigenzinnig zijn en dat doen wij met bijvoorbeeld de SkyActiv- en de rotatiemotor. Het is ons eigen karakter”, aldus de topman tegen Autovisie.

MX-30 krijgt als eerste rotatiemotor

Mazda geeft, zoals al in 2018 officieel door de autobouwer onthuld, een vervolg aan de rotatiemotor. De in eigen beheer doorontwikkelde krachtbron debuteert in zijn nieuwste vorm in de elektrische MX-30. Daarin fungeert de krachtbron als range-extender. Voor de tweede aandrijflijn krijgt Mazda’s elektro-auto een tank van ongeveer 10 liter. Het moet voldoende zijn om de actieradius van de MX-30 flink te vergroten. De puur elektrische versie haalt op een volle batterijlading 200 km, de variant met range-extender gaat verder. Wat de extra actieradius wordt, is nog niet bekend.

BMW i3-les

De fabrikant geeft aan dat het heeft geleerd van de BMW i3 REX, die in de ogen van Mazda over een te kleine hulpmotor beschikte. Tegen Autovisie zei de fabrikant in maart 2019: “Het probleem van de i3 was dat de actieradius van de hulpmotor te klein was, vooral wanneer de gebruikers van de auto op de snelweg reden. In stadsgebruik of op snelwegen met lagere snelheid is een range-extender juist een heel goed hulpmiddel.” Overigens is BMW gestopt met de i3 REX. De i3 is er alleen in een volledig elektrische versie.

Rotatiemotor ook als plug-in hybride

Over de range-extender praten de Japanners alweer geruime tijd openlijk, maar tegen Autovisie verklapte de topman in een exclusief interview op zijn kantoor dat de benzinemotor op meerdere vlakken ingezet gaat worden. Niet alleen ondersteunt de rotatiemotor de elektromotor, ook andersom. Het concern werkt aan een rotatiemotor als aandrijfbron, die dan wordt ondersteund door een elektromotor. “Wij gaan ook richting plug-in hybrid, zodat je de geëlektrificeerde auto voor grote afstanden kunt gebruiken. We hebben een flexibele architectuur en kunnen het doel van de rotatiemotor aan de verkoopregio aanpassen. Het motorblok is eenvoudig aan te passen.” De volgende generatie Mazda 6 krijgt die plug-in-techniek.

Karma wil range-extended van Mazda

De ontwikkeling van de rotatiemotor als range-extender trekt de aandacht van Karma Automotive, waarover Autovisie als eerste medium ter wereld eind 2019 berichtte. De Amerikaanse autobouwer wil de Japanse krachtbron voor de opvolger van de Revero gebruiken. In die sportsedan ligt nu een driecilinder benzinemotor uit de BMW i3. Karma heeft voor de krachtbron een overeenkomst van drie jaar. Op het moment dat de i3 uit productie gaat, wil Karma direct overstappen op de Mazda’s rotatiemotor. Gesprekken tussen beide fabrikanten lopen inmiddels.