Mazda vraagt patenten aan voor Skyactiv zes-in-lijn en achttraps automaat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FSkyactiv-X.jpg)
Mazda heeft patenten aangevraagd voor een nieuwe toepassing van een motoruitlaatsysteem (getoond bij de nieuwe Skyactiv zes-in-lijn) en een achttraps automaat, zo meldt de Japanse blog T’s media.
Motoruitlaatsysteem
Op de afbeeldingen is te zien dat het gaat om een constructie van het uitlaatspruitstuk die de uitlaatefficiëntie moet waarborgen. Waar de verzamelkamer van een normaal uitlaatspruitstuk aan beide kanten even hoog is, is degene waar Mazda een patent op heeft aangevraagd aan een kant hoger. Hierdoor wordt de doorstroming van de gassen geoptimaliseerd. Daarnaast wordt de motor verkleind door de structuur van de uitlaatpoort te veranderen. Door die verandering in structuur is het mogelijk om minder uitlaatpoorten te gebruiken. In de afbeelding is ook te zien dat deze zes-in-lijn slechts twee uitlaatpoorten heeft.
Achttraps automaat
Daarnaast heeft Mazda ook patent aangevraagd op een achttraps automaat, wat volledig nieuw is voor het merk. Dit is niet alleen gunstiger voor het verbruik, maar ook voor het comfort omdat de motor minder toeren maakt op hogere snelheid.
Zes-in-lijn
Mazda heeft in een vroeger stadium al informatie losgelaten over de komst van een zes-in-lijn motor. Die zou dan zowel in benzine- als dieselvariant komen. De kans is groot dat de patenten op de uitlaatspruitstukken en uitlaatpoorten worden toegepast op deze motoren. Mazda heeft zelf nog niet gereageerd op de kwestie.
Skyactiv-X
De nieuwe Skyactiv-X-motor is voorzien van de SPCCI techniek van Mazda. Deze techniek combineert het exploderen van het lucht- en benzinemengsel door middel van ontsteking en compressie. Daarmee combineert Mazda de technologie van benzinemotoren (ontsteking met bougie) met die van dieselmotoren (ontsteking door compressie). Volgens Mazda gebruikt de motor in de Mazda3 slechts 4,3 liter benzine per 100 kilometer en stoot hij 96 gram CO2 per kilometer uit (WLTP). Wij hebben de nieuwe Skyactiv-X viercilinder motor getest in de vernieuwde Mazda3. Bekijk hier wat wij ervan vinden:
Lees ook:
Ook interessant
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’
-
Goedkope Tesla laat toch weer langer op zich wachten
-
BMW Z4 vs. MG Cyberster: wat is de leukste cabrio?
-
Met deze Koreaanse EV heb je het vaakst pech, dit is waarom
-
Dit is hoe krankzinnig veel de Renault 5 Turbo 3E kost