Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 6 feb 2020

Mazda vraagt patenten aan voor Skyactiv zes-in-lijn en achttraps automaat

Mazda heeft patenten aangevraagd voor een nieuwe toepassing van een motoruitlaatsysteem (getoond bij de nieuwe Skyactiv zes-in-lijn) en een achttraps automaat, zo meldt de Japanse blog T’s media.

Motoruitlaatsysteem

Op de afbeeldingen is te zien dat het gaat om een constructie van het uitlaatspruitstuk die de uitlaatefficiëntie moet waarborgen. Waar de verzamelkamer van een normaal uitlaatspruitstuk aan beide kanten even hoog is, is degene waar Mazda een patent op heeft aangevraagd aan een kant hoger. Hierdoor wordt de doorstroming van de gassen geoptimaliseerd. Daarnaast wordt de motor verkleind door de structuur van de uitlaatpoort te veranderen. Door die verandering in structuur is het mogelijk om minder uitlaatpoorten te gebruiken. In de afbeelding is ook te zien dat deze zes-in-lijn slechts twee uitlaatpoorten heeft.

Achttraps automaat

Daarnaast heeft Mazda ook patent aangevraagd op een achttraps automaat, wat volledig nieuw is voor het merk. Dit is niet alleen gunstiger voor het verbruik, maar ook voor het comfort omdat de motor minder toeren maakt op hogere snelheid.

Zes-in-lijn

Mazda heeft in een vroeger stadium al informatie losgelaten over de komst van een zes-in-lijn motor. Die zou dan zowel in benzine- als dieselvariant komen. De kans is groot dat de patenten op de uitlaatspruitstukken en uitlaatpoorten worden toegepast op deze motoren. Mazda heeft zelf nog niet gereageerd op de kwestie.

Skyactiv-X

De nieuwe Skyactiv-X-motor is voorzien van de SPCCI techniek van Mazda. Deze techniek combineert het exploderen van het lucht- en benzinemengsel door middel van ontsteking en compressie. Daarmee combineert Mazda de technologie van benzinemotoren (ontsteking met bougie) met die van dieselmotoren (ontsteking door compressie). Volgens Mazda gebruikt de motor in de Mazda3 slechts 4,3 liter benzine per 100 kilometer en stoot hij 96 gram CO2 per kilometer uit (WLTP). Wij hebben de nieuwe Skyactiv-X viercilinder motor getest in de vernieuwde Mazda3. Bekijk hier wat wij ervan vinden: