Mazda gaat voor diesel, zes-in-lijn onderweg
![mazda 3 zijkant rood](https://img.autovisie.nl/images/ts8Smxc5g57Hb7rgsnOCzRHVixc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmazda-3-zijkant-rood.jpg)
De dieselmotor mag dan in een negatief daglicht staan, Mazda gelooft heilig in de zelfontbrander. De Japanse autobouwer komt volgend jaar met een nieuwe generatie motorblokken, inclusief een zes-in-lijn Skyactiv-D.
“In Europa hebben de dieselmotoren wat tegenwind, maar klanten vragen nog altijd om een dieselmotor. Voor zwaardere auto’s zijn diesels nodig”, legt Kiyoshi Fujiwara, Mazda’s topfunctionaris, uit. “Ik denk dat de daling afvlakt, want er zal altijd een groep blijven die vraagt naar de dieselmotoren. Het zijn vooral de klanten die grote afstanden rijden. Het is aan ons om de krachtbron schoner te maken.”
Dieselvraag
Mazda is ervan overtuigd dat de dieselmotor binnen afzienbare tijd weer een opleving krijgt. “In de historie van diesels zie je altijd ups and downs. Na de lancering van nieuwe technieken en ontwikkelingen zie je de dieselvraag altijd weer stijgen, zoals toen het common rail-systeem zijn intrede maakte.” Uit een analyse die Kiyoshi Fujiwara Autovisie voorhoudt, zie je dat de dieselmotor een belangrijke rol blijft spelen in de toekomst. Het percentage zal toenemen, wanneer de hybride-diesels op grote schaal worden uitgerold. “We moeten de dieselmotor elektrificeren, maar daarbij de focus op de efficiëntie van de motor an sich ook niet vergeten.”
![mazda3_6](https://img.autovisie.nl/images/zxVLE-sItNd2RIHh767yiXGzyoU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmazda3_6-e1547558452804.jpeg)
Van de Japanse autobouwer komt volgend jaar een nieuwe generatie zelfontbranders. De krachtbron is modulair opgebouwd, zodat de fabrikant eenvoudig een vier- en een zescilinder variant kan maken. De oliegestookte viercilinder is bedoeld voor de ‘small architecture’, waaronder de 2, 3, CX3 en CX-30 vallen. In de ‘large architecture’, die de basis gaat vormen voor de nieuwe 6, CX-5, CX-8 en RX-sportwagen, introduceert Mazda naast de viercilinder Skyactiv-D-motor ook een zescilinder. De krachtbron komt in dezelfde lay-out ook als benzineblok Skyactiv-X.
3 Skyactiv-D
In welk model de Skyactiv-D debuteert, geeft Mazda nog niet aan. De viercilinder verschijnt mogelijk als eerste in de 3, die sinds kort in de verkoop is. De lancering van de zescilinder valt samen met de introductie van de 6.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?