Mazda gaat voor diesel, zes-in-lijn onderweg
De dieselmotor mag dan in een negatief daglicht staan, Mazda gelooft heilig in de zelfontbrander. De Japanse autobouwer komt volgend jaar met een nieuwe generatie motorblokken, inclusief een zes-in-lijn Skyactiv-D.
“In Europa hebben de dieselmotoren wat tegenwind, maar klanten vragen nog altijd om een dieselmotor. Voor zwaardere auto’s zijn diesels nodig”, legt Kiyoshi Fujiwara, Mazda’s topfunctionaris, uit. “Ik denk dat de daling afvlakt, want er zal altijd een groep blijven die vraagt naar de dieselmotoren. Het zijn vooral de klanten die grote afstanden rijden. Het is aan ons om de krachtbron schoner te maken.”
Dieselvraag
Mazda is ervan overtuigd dat de dieselmotor binnen afzienbare tijd weer een opleving krijgt. “In de historie van diesels zie je altijd ups and downs. Na de lancering van nieuwe technieken en ontwikkelingen zie je de dieselvraag altijd weer stijgen, zoals toen het common rail-systeem zijn intrede maakte.” Uit een analyse die Kiyoshi Fujiwara Autovisie voorhoudt, zie je dat de dieselmotor een belangrijke rol blijft spelen in de toekomst. Het percentage zal toenemen, wanneer de hybride-diesels op grote schaal worden uitgerold. “We moeten de dieselmotor elektrificeren, maar daarbij de focus op de efficiëntie van de motor an sich ook niet vergeten.”
Van de Japanse autobouwer komt volgend jaar een nieuwe generatie zelfontbranders. De krachtbron is modulair opgebouwd, zodat de fabrikant eenvoudig een vier- en een zescilinder variant kan maken. De oliegestookte viercilinder is bedoeld voor de ‘small architecture’, waaronder de 2, 3, CX3 en CX-30 vallen. In de ‘large architecture’, die de basis gaat vormen voor de nieuwe 6, CX-5, CX-8 en RX-sportwagen, introduceert Mazda naast de viercilinder Skyactiv-D-motor ook een zescilinder. De krachtbron komt in dezelfde lay-out ook als benzineblok Skyactiv-X.
3 Skyactiv-D
In welk model de Skyactiv-D debuteert, geeft Mazda nog niet aan. De viercilinder verschijnt mogelijk als eerste in de 3, die sinds kort in de verkoop is. De lancering van de zescilinder valt samen met de introductie van de 6.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8