Opel Insignia vs. Mazda 6: kan de middenklasse nog genieten?
![Opel Insignia Mazda 6](https://img.autovisie.nl/images/tPIz1Peyh0N7a7yeI5ZCYP3NKnw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS5636.jpg)
Vroeger was alles beter, toch? Toen kon je nog uit allerlei sportieve en bijzondere varianten van auto’s voor de gewone man kiezen. Een Vectra 200 met 150 pk en optionele vierwielaandrijving of de 626, leverbaar als 4WS met vierwielsturing. Voor Autovisie Magazine gingen we op pad met twee vernieuwde D-segmenters voor de huidige middenklasse: de Mazda 6 en Opel Insignia.
Fotografie: Sytse Dijkstra
Het automobiele landschap vertoonde in de jaren tachtig en negentig een heerlijke wildgroei aan opwindende versies van doodnormale middenklassers. Voor de huisvader met plichtsbesef richting zijn gezin, die ook zijn eigen identiteit als autofanaat de ruimte moest kunnen geven. Het was een tijdperk waarin hatchbacks, sedans en stationwagons de mobiliteitswensen nog konden vervullen.
![](https://img.autovisie.nl/images/Bh43ChgRtKpqyyGum8oLEm0_tuM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS5465.jpg)
Nachtmerries
SUV’s en MPV’s bestonden vooral in conceptvorm. Of nachtmerries. Een prachtige periode van de vrije geest. Onderscheidende details bepaalden de verschillende uitvoeringen van één model. Schijfremmen achter, een zestienkleps cilinderkop met een rood kleppendeksel, een trotse dubbele uitlaat eronder of een subtiel spoilerlipje op de achterklep. Geweldig!
![](https://img.autovisie.nl/images/IENncH4x7DEvGzMMTtFTdrrKi5I=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS6105.jpg)
Van elke auto brachten fabrikanten meerdere sportversies in verschillende gradaties van sportiviteit uit om het imago te versterken en iedereen te bedienen. En anders wel omdat de concurrentie ook een keur aan opgevoerde bread and butter–exemplaren leverde. Een topsnelheid van meer dan 200 km/h en een sprint naar 100 km/h in minder dan tien tellen waren toen heel wat.
Elektrische zombies
Nu gaat het vooral om de CO2-uitstoot, de elektrische range en de laadtijden. Zelfs de ooit onaantastbaar geachte supercars zijn hun snelheidsoverwicht kwijt en worden geruisloos zoekgereden door elektrische zombies. De liefhebberij erodeert door milieu-eisen. Met een dikke portemonnee blijft er genoeg te genieten, maar hoe is het voor de middenklasse? Twee onlangs vernieuwde en goed sturende D-segmenters mogen die vraag beantwoorden. Lopen de Opel Insignia en de Mazda 6 voor de muziek uit?
![](https://img.autovisie.nl/images/QJ_5C45Djy6E73VAYJTVNhy-QOg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FSTS5736.jpg)
Wil je alles lezen over het duel tussen de Mazda 6 en Opel Insignia? Snel dan nu naar de winkel voor Autovisie Magazine nummer 7. Liever digitaal lezen? Dat kan ook! Lees hier hoe dat moet.
Lees ook:
Ook interessant
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Eerste rijles in een Ford Model T (1925): “Niets is wat het lijkt”
-
Nyck de Vries: ‘Het maximale halen uit de auto, dát is mijn drive’
-
Waarom je nú naar het Louwman Museum moet! Supercars of the 90s
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de voorbereiding
-
‘We moeten niet doen alsof er geen ruimte is in Nederland’
-
Nieuwe Audi S3 vs. Audi Sport Quattro: 300+ pk, 4WD en bloedsnel
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Mesonero: ‘Zonder Stellantis was Alfa Romeo allang dood en begraven’
-
Callum: ‘Een designer is nooit volledig tevreden over zijn werk’
-
Rijden met de meest onderschatte auto aller tijden