Volkswagen: ‘ID. Buzz zal MPV-segment doen herleven’
De MPV is uit en de SUV is in, zo kunnen we wel stellen. Maar Volkswagen zegt het segment over twee jaar nieuw leven in te blazen met de ID. Buzz.
Net na de eeuwwisseling waren MPV’s enorm populair. Alle grote Europese merken stapten toen in het segment. Ook Volkswagen, dat met de Sharan en Touran twee verkooptoppers in zijn gelederen had. Maar al snel nam de SUV het stokje van de efficiënte, ruime en familievriendelijke MPV over. Volkswagen staakt de productie van de Sharan aan het einde van dit jaar en ook de Touran is geen lang leven meer beschoren. Seat is zelfs al gestopt met de productie van de Alhambra, de Spaanse broer van de Sharan. Maar Volkswagen komt in 2022 met een opvolger die het segment volledig moet doen herleven.
Volkswagen Microbus
Dan staat de ID. Buzz op het programma. Volkswagen spreekt al twee decennia lang van de moderne versie van zijn legendarische Microbus uit de vorige eeuw, maar over twee jaar verschijnt-ie echt in de showroom. En hoewel we die auto zien als de opvolger van die bus, beschrijft Frank Welsch, directeur ontwikkeling van Volkswagen, de ID. Buzz als een opvolger van de Touran.
“Nu hebben we andere concepten die de plaats van de MPV’s overnemen, zoals de Tiguan Allspace. En we bereiden onze ID.-familie voor op de nieuwe generatie, waaronder de ID. Buzz. Dit zijn de echte opvolgers van de Touran”, vertelt Welsch tegenover Autocar.
Beter design
“MPV’s zijn nog niet voorbij, maar de vraag is wel verminderd”, geeft Welsch toe. “Ze hebben nu een beter design nodig. Daarom is het ontwerp van de ID. Buzz vrij emotioneel. De productieversie ziet er nog beter uit dan het conceptmodel.”
In februari bevestigde Johan de Nysschen, Chief operating officer van Volkswagen America, dat de Microbus in 2022 in Duitsland in productie gaat. De officiële naam voor het productiemodel is nog niet bekend, maar intern gebruikt men de naam ID. Buzz. Volkswagens lang verwachte elektrobus komt er in twee carrosserievarianten, waarbij de klant de keuze heeft tussen drie verschillende accupakketten. Het studiemodel dat Volkswagen toonde, bevatte een 111 kWh accu, goed voor een NEDC-bereik van 600 kilometer. Het totale vermogen van de twee elektromotoren bedroeg 374 pk, goed voor een 0-100 km/h sprint in 5,3 seconden. Details over het productiemodel hebben de Wolfsburgers nog niet gedeeld.
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland