Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 15 apr 2020
Leestijd: 2 minuten

Eerste online veiling opent nieuwe deuren

Grote veilinghuizen als RM Sotheby’s laten hun evenementen online plaatsvinden in verband met de coronacrisis. Dat opent heel nieuwe deuren, zo blijkt uit de eerste resultaten.

Eind maart stond voor RM Sotheby’s de veiling op Palm Beach op het programma. Dat is normaliter een populair evenement, dat dit jaar niet kon plaatsvinden vanwege de coronacrisis. RM Sotheby’s besloot daarom om deze en volgende veilingen online te organiseren.

Het opende de online deuren voor de veiling op 20 maart, waarna het tussen 25 en 28 maart verschillende kavels ‘sloot’. In totaal haalde RM Sotheby’s 13,7 miljoen dollar (12,5 miljoen euro) op, door 69 procent van de kavels te verkopen.

Nieuwe deelnemers

Het opvallende was dat zich zo’n 900 bieders registreerden voor de veiling, 23% meer dan normaal. Die 900 participanten kwamen uit 44 verschillende landen, waarvan 36% voor het eerst een veiling van RM Sotheby’s bijwoonde. Het veilinghuis geeft aan dat die nieuwe bieders zelfs auto’s uit de hoogste prijscategorieën hebben gekocht. Gemiddeld werd er per kavel 17 keer een bod geplaatst. Dat alles is tegelijkertijd natuurlijk niet gek, omdat iedereen op de wereld kon deelnemen aan de veiling. Desalniettemin laat het zien dat er wel een markt is voor deze online veilingen.

RM Sotheby's Ferrari LaFerrari Aperta

Om deelnemers zoveel mogelijk informatie te geven terwijl ze achter hun computer zaten, leverde RM Sotheby’s alle beschikbare documenten en de volledige historie bij elk online kavel. Ook konden geïnteresseerden online vragen stellen aan de specialisten van het veilinghuis.

RM Sotheby’s geeft aan dat het ‘niet gemakkelijk was om de veiling te transformeren naar een online-evenement’. “Maar onze vaste klanten stonden erop dat onze veiling zou plaatsvinden. Gelukkig hebben we snel kunnen schakelen en een groot succes van deze veiling kunnen maken”, zo zegt Kenneth Ahn, president van RM Sotheby’s.

Porsche 911

In totaal stonden er 259 auto’s op de online veilinglijst, waarvan een Porsche 911 GT2 uit 1996 de meest waardevolle bleek. Men betaalde namelijk 891.000 dollar (812.000 euro) voor Porsches laatste luchtgekoelde GT2. De tweede plek werd ingenomen door een McLaren Senna uit 2019, die met een kilometerstand van 321 kilometer voor 847.000 dollar (772.000 euro) werd afgehamerd. De derde plaats was voor een Shelby 289 Cobra uit 1963, die 682.000 dollar (622.000 euro) opleverde.

Maar zoals gezegd staat 31% van de kavels op dit moment nog te koop. Zo kan er nog steeds iemand eigenaar worden van een gele Ferrari LaFerrari Aperta, een Porsche Carrera GT of een Ferrari 550 Barchetta. Ook aan ‘de onderkant’ van de lijst is er nog genoeg leuks te koop, als een Porsche 914, Jaguar XKR en een BMW M6 (E24).

Foto’s: RM Sotheby’s

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.