Seat zwaait Alhambra nu toch wel uit
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fzevenzitters-seat-alhambra.jpg)
De Seat Alhambra maakte vijfentwintig jaar deel uit van het gamma van de Spaanse autobouwer. Maar deze maand zwaait de fabrikant zijn grote MPV definitief uit.
Dat laat Seat weten tegenover het Britse Autocar. “We richten ons nu meer op nieuwe en geëlektrificeerde modellen, zoals de Leon en Cupra Formentor plug-in hybrids. Daarom gaan we afscheid nemen van oude modellen en komen er nieuwe auto’s die hun stokje moeten overnemen.” Overigens staat de Alhambra in Nederland al geruime tijd niet meer op de prijslijsten.
Sharan
Volkswagen, dat in de vorm van de Sharan hetzelfde model aanbiedt, gaat nog wel iets langer door met de productie. De Duitsers nemen waarschijnlijk pas aan het eind van dit jaar afscheid van de grote MPV.
De populariteit van SUV’s, die vaak ook zeven zitplaatsen bieden, heeft ervoor gezorgd dat de praktische MPV van zijn troon is gestoten. De Tarraco neemt voor nu dan ook het stokje over van de praktische Alhambra.
Voldoende vraag
Vorig jaar was Seat echter van mening dat het einde voor de Alhambra nog niet in zicht was. Wayne Griffiths, Executive Vice-President voor Sales en Marketing, legde toen nog aan Autovisie uit dat de ruimtewagen zich ‘nog niet in zijn laatste verkoopjaar’ bevond. Toen was er volgens hem nog genoeg vraag naar de MPV. Seat zag toen nog een onveranderd sterke vraag vanuit landen als Oostenrijk en Duitsland.
Het besluit over de toekomst van de Alhambra hing toen echter al af over Volkswagens plannen met het platform. De Duitsers kiezen er dus al voor om dit jaar nog te stoppen met de bouw van de Sharan. Daardoor valt nu ook het doek voor de Alhambra.
Half miljoen
De Seat Alhambra verscheen dus alweer vijfentwintig jaar geleden, in 1995, op de markt. De Spanjaarden verkochten ruim een half miljoen exemplaren van de op de Volkswagen Sharan gebaseerde MPV. Een directe opvolger voor beide modellen staat vooralsnog niet op het programma.
Lees ook:
Ook interessant
-
Historische afgelasting: voor het eerst in 67 jaar geen Tokyo Motor Show
-
Vernieuwde Volkswagen Polo wil eigenlijk een Golf zijn
-
Keuze wordt nog lastiger: instapversie Hyundai Ioniq 5 véél goedkoper
-
Formule 1-teams hebben belangstelling voor Nederlandse carbontechniek
-
Skoda durft nieuwe Fabia al wel te tekenen
-
Audi A6 E-tron is niet eerste model op PPE-basis
-
Duik in de prijslijst: wat kosten hot hatchbacks anno 2021?
-
Datalek verkeerscamera’s: foto’s automobilisten op straat
-
Designbaas Mercedes: ‘Nieuwe SL in de geest van 300 SL’
-
Is de C5 X de start van een Citroën-trend?
-
BMW i4 trekt nu al een M-jasje aan
-
Opvolger Ford Mondeo nog niet in beeld