Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
![Peugeot 205](https://img.autovisie.nl/images/7LBW1ijKsaCETOW17QvfhsxJMBY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpeugeot_205_3-door_76.jpg)
Nadat Renault dit jaar een moderne interpretatie van de Supercinq heeft laten zien, hopen tal van Peugeot-liefhebbers waarschijnlijk ook op een nieuwe 205. Die gaat er waarschijnlijk niet komen.
Dat blijkt uit de woorden van de kersverse ceo van Peugeot, Linda Jackson. In gesprek met het Britse Autocar geeft ze antwoord op de vraag of Peugeot zich gaat verdiepen in de wereld van retro-auto’s. “Iedereen vroeg me dat toen ik bij Citroën werkte, en toen gaf ik exact hetzelfde antwoord als ik nu doe. Ik ben altijd een beetje huiverig om iets te recreëren dat geweldig was.”
Innovatie
“Onze geschiedenis is natuurlijk belangrijk. Wat er in het verleden is gebeurd, inspireert voor de toekomst. Dus ja, natuurlijk halen we onze inspiratie uit het verleden. Maar teruggaan en een retro-versie van een auto maken? Ik weet niet zeker of je daarmee innovatie aantoont. Peugeot is erg innovatief, en ik zou daarom het liefst juist heel moderne concepten laten zien.”
![peugeot_205_3-door_291](https://img.autovisie.nl/images/QVMPLz8jMJGDAd0E3sOM70QDsOw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpeugeot_205_3-door_291.jpg)
Desondanks is Peugeot onlangs nog in het verleden gedoken. Het gaat om het nieuwe logo van de Fransen, dat duidelijk teruggrijpt op de rijke historie van de autobouwer uit Sochaux. De gloednieuwe Peugeot 308 zal dat logo als eerste op z’n neus krijgen. Daarna volgen andere modellen, als er een nieuwe generatie of een facelift wordt aangekondigd.
![Peugeot 208 GT-Line](https://img.autovisie.nl/images/xj4Oj8Wx2qlMty9LZnk6p43onjA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fpeugeot-208-copy.jpg)
Peugeot 208
Een nieuwe Peugeot 205, zonder meer een van de meest geliefde en legendarische auto’s van de fabrikant, keert dus niet terug. Desalniettemin grijpt het recente model uit die bloedlijn, de 208, wel degelijk terug naar z’n illustere voorvader. Dat zit ‘m bijvoorbeeld in de C-stijl, die een knipoog is naar de beroemde 205.
![e-legend-concept-10006](https://img.autovisie.nl/images/YqzVT-tOMnr3USpEBee9ECGXMnE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fe-legend-concept-10006.jpg)
In 2018 dook Peugeot overigens opnieuw in het verleden. Ditmaal om de iconische 504 Coupé te eren, met het studiemodel e-Legend. Dat was echter niet de primaire reden om die auto te laten zien. Nee, Peugeot stond destijds aan de vooravond van een elektrisch offensief en wilde de mogelijkheden van autonoom rijden met de wereld delen. En daarvoor zocht het naar een fraaie koets. Toen kwam plots de verjaardag van de 504 Coupé onder de aandacht van het ontwerpteam. Vandaar dat ze voor een moderne interpretatie van de fraaie coupé. Iedereen reageerde louter positief op de e-Legend. Maar dat je ‘m ooit zelf kunt kopen, kun je wel uit je hoofd zetten. Het was slechts een jasje om bijzondere techniek met de wereld te delen. De e-Legend zal, zoals het er nu naar uitziet, nooit van de productieband rollen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?