Peugeot-merkwapen op e-Legend was ultieme test
Wie had gedacht dat het merkwapen zoals Peugeot die op de e-Legend Concept car uit 2018 presenteerde, dik drie jaar later als nieuw Peugeot-merkwapen werd geïntroduceerd? Welnu, zelfs de mensen van Peugeot hadden dat niet aan zien komen.
Onder aanvoering van de designafdeling werd vanaf 2017 aan het nieuwe Peugeot-merkwapen gewerkt. De bestaande leeuw dateerde weliswaar uit 2010, het basisontwerp werd in de decennia ervoor al neergezet. De ontwerpafdeling, met toen aan het hoofd Gilles Vidal (inmiddels verkast naar Renault), achtte de tijd rijp voor een nieuwe creatie. In zo’n 18 maanden tijd werkte het tal van ideeën uit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FPeugeot-308-neus.jpg)
Moderne interpretatie
Parallel aan de interne opdracht voor het nieuwe Peugeot-merkwapen werd elders op de ontwerpafdeling gewerkt aan een studiemodel, waarmee Peugeot vriend en vijand op de Autosalon van Parijs in oktober 2018 wilde verrassen. Het was een moderne interpretatie van de beroemde 504 Coupé. De originele uitvoering bestond het jaar erop precies 50 jaar, wat een mooie aanleiding was om de vierzits coupé te eren. Het was echter niet specifiek die boodschap die Peugeot wilde uitdragen.
Peugeot Sport maakt zich met nieuw logo klaar voor de toekomst
Het merk had een boodschap voor de wereld. Het bedrijf stond aan de vooravond van de introductie van een elektrische offensief en wilde tevens de focus richten op meer toekomstmuziek, die van autonoom rijden. Maar hoe maak je de wereld duidelijk dat autonoom rijden leuk kan zijn? Toen kwam de verjaardag van de 504 Coupé bij de designers onder de aandacht. Eén en één is twee.
Ultieme test
De ontwerpfases van de fabelachtige e-Legend en het uitwerpen van het nieuwe familiewapen stonden los van elkaar. Maar op een bepaald punt kwamen ze bij elkaar. Uit alle voorstellen werd één logo gekozen om op de e-Legend te plakken. Het werd voor dat embleem de ultieme test, zoals een concept car altijd enkele elementen toont die een fabrikant voor serieproductie in gedachte heeft. Het publiek op de Parijse autosalon reageerde dermate positief op het nieuwe Peugeot-merkwapen dat de autobouwer direct zijn keuze maakte.
Facelift of modelwissel
De fonkelnieuwe 308 wordt het eerste model dat het nieuwe embleem krijgt. De andere types volgen in een later stadium, zo geeft de fabrikant aan Autovisie aan. Peugeot wisselt het logo op de modellen bij een ingrijpende facelift of bij de lancering van de volgende generatie. Een tussentijdse aanpassing is niet mogelijk, aangezien het meer dan alleen een merkwapen op de grille, de wielen, achterklep en het stuurwiel betreft.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FPEUGEOT_308PHEV_2103STYP_243.jpg)
Scherpe lijnen
Peugeot grijpt terug naar de leeuwenkop, zoals het die in het verleden ook als beeldmerk gebruikte. De kop straalt veel meer kracht uit dan de leeuw an sich. Het embleem is geïnspireerd op het merkwapen uit de jaren zestig, maar heeft een moderne interpretatie met scherpere lijnen en een ander lettertype.
Lees ook:
Ook interessant
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSjoerd-van-Bilsen.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FIMG_3527-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FIMG_3526_sRGB-1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FIMG_3523-1.jpg)