Peugeot-merkwapen op e-Legend was ultieme test

Wie had gedacht dat het merkwapen zoals Peugeot die op de e-Legend Concept car uit 2018 presenteerde, dik drie jaar later als nieuw Peugeot-merkwapen werd geïntroduceerd? Welnu, zelfs de mensen van Peugeot hadden dat niet aan zien komen.

Onder aanvoering van de designafdeling werd vanaf 2017 aan het nieuwe Peugeot-merkwapen gewerkt. De bestaande leeuw dateerde weliswaar uit 2010, het basisontwerp werd in de decennia ervoor al neergezet. De ontwerpafdeling, met toen aan het hoofd Gilles Vidal (inmiddels verkast naar Renault), achtte de tijd rijp voor een nieuwe creatie. In zo’n 18 maanden tijd werkte het tal van ideeën uit.

Peugeot 308

Moderne interpretatie

Parallel aan de interne opdracht voor het nieuwe Peugeot-merkwapen werd elders op de ontwerpafdeling gewerkt aan een studiemodel, waarmee Peugeot vriend en vijand op de Autosalon van Parijs in oktober 2018 wilde verrassen. Het was een moderne interpretatie van de beroemde 504 Coupé. De originele uitvoering bestond het jaar erop precies 50 jaar, wat een mooie aanleiding was om de vierzits coupé te eren. Het was echter niet specifiek die boodschap die Peugeot wilde uitdragen.

Peugeot Sport maakt zich met nieuw logo klaar voor de toekomst

Terug naar af voor Peugeot-logo

 

Het merk had een boodschap voor de wereld. Het bedrijf stond aan de vooravond van de introductie van een elektrische offensief en wilde tevens de focus richten op meer toekomstmuziek, die van autonoom rijden. Maar hoe maak je de wereld duidelijk dat autonoom rijden leuk kan zijn? Toen kwam de verjaardag van de 504 Coupé bij de designers onder de aandacht. Eén en één is twee.

Ultieme test

De ontwerpfases van de fabelachtige e-Legend en het uitwerpen van het nieuwe familiewapen stonden los van elkaar. Maar op een bepaald punt kwamen ze bij elkaar. Uit alle voorstellen werd één logo gekozen om op de e-Legend te plakken. Het werd voor dat embleem de ultieme test, zoals een concept car altijd enkele elementen toont die een fabrikant voor serieproductie in gedachte heeft. Het publiek op de Parijse autosalon reageerde dermate positief op het nieuwe Peugeot-merkwapen dat de autobouwer direct zijn keuze maakte.

Facelift of modelwissel

De fonkelnieuwe 308 wordt het eerste model dat het nieuwe embleem krijgt. De andere types volgen in een later stadium, zo geeft de fabrikant aan Autovisie aan. Peugeot wisselt het logo op de modellen bij een ingrijpende facelift of bij de lancering van de volgende generatie. Een tussentijdse aanpassing is niet mogelijk, aangezien het meer dan alleen een merkwapen op de grille, de wielen, achterklep en het stuurwiel betreft.

Opnieuw de i-cockpit

Scherpe lijnen

Peugeot grijpt terug naar de leeuwenkop, zoals het die in het verleden ook als beeldmerk gebruikte. De kop straalt veel meer kracht uit dan de leeuw an sich. Het embleem is geïnspireerd op het merkwapen uit de jaren zestig, maar heeft een moderne interpretatie met scherpere lijnen en een ander lettertype.