Levering Lotus Emira stap dichterbij
Lotus is van start gegaan met de bouw van de Emira, de sportcoupé van de Engelse autobouwer die een nieuw hoofdstuk opent en er tegelijkertijd een afsluit. De bouw heeft plaats in een spiksplinternieuwe fabriek, dat sinds vandaag officieel geopend is. Niemand minder dan familieleden van Lotus’ grondlegger Colin Chapman knipten denkbeeldig het lintje door.
Waarom de Lotus Emira er bijna niet was gekomen – Sjoerds Weetjes 266
Met de Emira brengt Lotus eindelijk weer een nieuwe sportwagen. De sportcoupé is het eerste serieproduct sinds de lancering van de Evora in 2008 en de nieuweling vervangt dan ook de Evora plus de Elise en Exige. In vergelijking met het drietal is de sportwagen groter, zowel in lengte als in breedte. De coupé moest dan ook plaats bieden aan nieuwe technieken, die de Europese Unie tegenwoordig opdringt. Het zorgt ervoor dat de Emira tal van primeurs kent, zoals de kostbare en bemoeizuchtige ADAS-veiligheidssystemen.
Viercilinder van AMG
De Emira kent nog een primeur. Het is de eerste Lotus die met een viercilinder turbomotor van AMG komt. Daarnaast gaat de Emira de geschiedenisboeken in als de laatste straatauto van het legendarische merk met een verbrandingsmotor. De fabrikant presenteert hierna alleen nog elektrisch aangedreven modellen, waarvan de in 2019 voorgestelde Evija het startsein gaf. Die in gelimiteerde oplage gebouwde auto zal binnenkort de weg opgaan, al zijn dat er vooralsnog minder dan de geplande 130 stuks, want de gelimiteerde oplage is nog niet vergeven.
Elektrische Alpine
Voor de Emira heeft Lotus een nieuwe sportwagenfabriek in Hethel neergezet. Het is de thuishaven van alle toekomstige sportwagens, al dan niet met geblazen benzinemotor. Vooralsnog bedraagt de productiecapaciteit 5000 stuks op jaarbasis, wat tevens de verkoopverwachting van de Emira voor over enkele jaren is. Sowieso blijft Lotus zijn sportwagens in Engeland bouwen en mogelijk komen daar ook de elektrische sportcoupés van Alpine bij. Laatstgenoemde fabrikant is een overeenkomst met Lotus aangegaan voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie sportwagens. De Engelsen nemen op alle vlakken het voortouw, maar de Fransen verzorgen het ontwerp voor de Alpine-types.
Lifestyle-modellen
Van de Emira en elektrische sportwagens wil Lotus er in ongeveer 2027 zo’n 10.000 op jaarbasis bouwen. Dat staat gelijk aan 10 procent van het verwachte verkoopdoel voor dat jaar. Zo’n 90.000 auto’s met Lotus-badge moeten in China het levenslicht zien. De autobouwer noemt die Chinese types zogenaamde lifestyle-modellen, bestaande uit twee SUV’s en een sportsedan. Het eerste type is reeds onder de naam Eletre gepresenteerd. Komend jaar volgt een kleinere SUV, gevolgd door een sedan in de klasse van de compactere SUV.
Nieuwe lakstraat en testbaan
De productiefaciliteit is het ‘Chapman Production Centre’ gedoopt, vernoemd naar de grondlegger van het autosportmerk. Tijdens de opening waren Matt Windle, Managing Director van Lotus Cars, en Clive Chapman, Managing Director van Classic Team Lotus en de zoon van Colin Chapman, aanwezig, alsmede de zus van Clive, te weten Jane Payton. In de productiefaciliteit komen 300 personen te werken, die zich bezig gaan houden met de productie van de Lotus-sportwagens. Op het fabrieksterrein staat eveneens een nieuwe lakstraat. De gebouwen waar eerder de auto’s van Lotus tot stand kwamen zijn omgebouwd. Ze maken nu deel uit van de subassemblage. Verder beschikt het terrein met daarop het Chapman Production Center over een nieuwe testbaan waarop de fabrikant de dynamische testcontrole van alle (!) productieauto’s uitvoert.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China