Emira is Lotus’ laatste benzinemodel
Pas op 6 juli trekt Lotus officieel het doek van zijn nieuwe sportwagen, maar de Engelsen verklappen reeds de naam van het kakelverse model. Hij draagt de naam Emira. Hoewel de Emira het startpunt van een nieuwe sportwagen vormt, is het tegelijkertijd tevens een einde van een tijdperk.
Lotus kondigde eerder dit jaar aan afscheid te nemen van de Elise, Exige en Evora. De drie sportwagens kunnen na een zeer lange geschiedenis binnen Lotus met pensioen. Treurig nieuws, maar de Engelsen moeten verder. In de afgelopen tien jaar zijn al vele pogingen ondernomen om nieuwe modellen te introduceren en Lotus door middel van productiegroei te wapenen voor de toekomst. Van al die plannen kwam niets terecht. De huidige eigenaar lijkt het allemaal wel op de rit te krijgen, maar Lotus maakt nu dan ook deel uit van het mega-concern Geely waartoe ook onder andere Volvo en Polestar behoren.
Relatie met Alpine
Toch pakt Geely de handschoen niet alleen op. Er is voor Lotus een samenwerkingsverband aangegaan en wel met Alpine van Renault. Ten tweede maal zoekt Renault een partner om Alpine een toekomst te geven. De bestaande A110 komt voort uit een weliswaar mislukte en dus kortstondige samenwerking met Caterham. De volgende generatie sportwagens van Alpine komt er samen met Lotus.
Laatste benzinemodel
De Emira mag dan splinternieuw zijn en de weg voor de toekomst van het legendarische Lotus plaveien, hij vormt direct ook het einde van de verbrandingsmotor in een Lotus-model. Alpine en Lotus zijn overeengekomen een elektrische sportwagenfamilie uit te brengen. De Emira valt daar buiten en de lancering van de nieuweling betekent dan ook dat het de laatste Lotus met een conventionele verbrandingsmotor is. Wat voor aandrijflijn de boreling krijgt, zegt het merk nog niet. Vast staat dat er meerdere opties beschikbaar komen. Alle modellen die na de Emira verschijnen, krijgen sowieso een elektromotor en accupakket. Verdere details maakt Lotus op 6 juli bekend.
Morsecode
De naam Emira -spreek uit als e-meer-a’ volgens Lotus- stond tot voor kort te boek als Type 131, een verwijzing naar de interne ontwikkelingscode. De fabrikant toonde onlangs een video op zijn social media-kanalen. Daarin was de naam Emira reeds verwerkt. Je moest er echter wel morsecode voor kennen, want middels de piepjes had de autobouwer de naam in de video verstopt. Voor wie de link tussen Lotus en morsecode zoekt, de dag waarop de autobouwer de naam Emira aankondigt valt samen met de geboortedag van Sammuel Morse, de bedenker van de morsecode.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf