Dit zijn potentiële namen voor de nieuwe Lotus-modellen
Het einde voor de Elise, Exige en Evora is in zicht. Nog dit jaar stelt Lotus de eerste van drie nieuwe sportwagens voor. Het model dat debuteert, draagt nu de ontwikkelingsnaam Type 131. Maar onder welke naam verschijnt hij op de prijslijst?
Lotus laat zich niet uit over de naamgeving van de nieuweling. De vraag is of de fabrikant al met de naam voor de nieuwste sportwagen bezig is. Na de Evija heeft het namelijk nog geen nieuwe naam geregistreerd. Lotus reserveert die naam voor de Type 130, waarvan er vanaf dit jaar in een gelimiteerde oplage slechts 130 stuks worden gemaakt. De elektrische auto zal dan ook kortstondig in productie zijn.
Nieuwe architectuur
De nieuwe sportwagenreeks heeft niets met de Evija te maken, zo laat Lotus aan Autovisie weten. De modellen beschikken over een nieuwe architectuur die geschikt is voor elektrificatie. Een elektrische versie staat gepland, maar is niet bij de marktintroductie beschikbaar. De Engelsen trappen af met een hybrideversie, waarbij een elektromotor een V6-krachtbron ondersteunt. Lotus positioneert de telg boven de Evora. Naar verluidt ziet het merk de auto als een moderne Esprit, maar die aanduiding zal niet worden gebruikt.
Hergebruik
De rechten op de naam Esprit heeft het merk onveranderd in handen. En zo zijn er nog meer oude namen die weliswaar binnen het huidige programma niet worden gebruikt, maar op de achtergrond nog wel actief zijn. Lotus heeft dus alle ruimte om eventueel een oude naam nieuw leven in te blazen. Dat deed de sportwagenbouwer al eerder, zoals met de Elan. Het bedrijf was het bovendien van plan om met onder andere Elite en Esprit te doen.
Slapende namen van Lotus
Uit welke slapende namen heeft Lotus nog keuze? In oktober 2011 verlengde de sportwagenspecialist veel van zijn typenamen. Elite werd opnieuw beschermd, net als Elan. Ook Ethos werd opnieuw aan het merk verbonden, net als Eterne. De Engelsen hebben dus genoeg keuze om een historische naam aan de nieuwste modellen te koppelen. Wat het gaat worden, is dus de vraag. Maar waar staan de beschikbare aanduidingen voor?
Elan
Het naamplaatje Elan werd op twee modelgeneraties geplakt. De originele stamt uit 1961 en was liefst 14 jaar in productie. In 1989 verscheen voor de tweede maal een Elan op de markt. De naam was tot 1995 gekoppeld aan Lotus, zij het met een kleine onderbreking. Bij de eerste editie was er keuze uit een cabriolet en een coupé. Hoewel de Elan uit de jaren negentig er alleen als roadster was, keek Lotus wel naar een coupé. Dat model kwam er uiteindelijk niet. Overigens leefde de Lotus Elan na zijn productiestop voort als Kia.
Elite
Sinds 1982 rust de naam Elite, maar 40 jaar later heeft Lotus de naam nog steeds geregistreerd. Hij verscheen voor het eerst op een model in 1957. Zes jaar lang duidde de naam een model aan, die in 1963 uit het gamma verdween. In 1974 gebruikte de fabrikant Elite opnieuw. Dit keer duurde het acht jaar, verdeeld over twee uitvoeringen. De naam leek in 2010 nieuw leven te worden ingeblazen toen een concept car van een vierpersoons model werd gepresenteerd. Het was de bedoeling om dat type in productie te nemen, maar het kwam er niet van.
Esprit
De eerste Esprit verscheen in 1976, de laatste verdween in 2004. De Esprit werd aan een stuk door voor het topmodel van Lotus gebruikt. In totaal zijn er vijf edities. De eerste drie beschikten over een viercilinder benzinemotor, al dan niet met turbo. De laatste generatie kwam naast een vierpitter ook met een V8.
Eterne
De aanduiding Eterne werd slechts eenmaal gebruikt. Het duidde een concept car aan, een vierdeurs sportsedan in de geest van de Aston Martin Rapide. Hoewel de naam op een productiemodel geplakt moest worden, kwam de auto er niet.
Ethos
Er is nooit een Lotus onder de naam Ethos verschenen, maar hij duidt een studiemodel uit 2010 aan. Het betrof een compacte stadsauto op basis van een Proton-model. Hoewel de naam pas in 2010 werd gepresenteerd, deponeerde de sportwagenspecialist de naam Ethos al in 2000. Tien jaar lang werd er niets met de aanduiding gedaan. Ook na de onthulling van het studiemodel, dat eigenlijk in 2013 had moeten komen, bleef het Ethos-logo ongebruikt.
Exos
Voor een eenpersoons racewagen deponeerde de autobouwer Exos. De circuitauto kwam als gelimiteerde oplage op de markt, maar daar werden er een handvol verkocht. De naam is echter voor twintig jaar geregistreerd, waar dat normaal tien jaar is.
Etna
Naast bovenstaande namen had het Engelse merk in 1986 de naam Etna geregistreerd. Het was de aanduiding voor een studiemodel. De Engelse autobouwer gaf echter geen vervolg aan de naam. In 1993 eindigde voor Lotus de registratie ervan, zoals het momenteel ook niet meer de rechten op Eclat heeft.
Excel
Tien jaar lang was er een Excel, maar nadat in 1992 de laatste werd gebouwd, verdween tevens de aanduiding uit Lotus’ modellengamma. De Excel was een 2+2 sportcoupé, een evolutie van de Eclat. De naam is nog steeds in handen van het merk.
Europa
In 1966 verscheen de eerste Europa. Het model met achterin geplaatste krachtbron was tot en met 1975 in productie. De naam keerde in 2006 terug op een op de Opel Speedster gebaseerde sportcoupé. Lotus bouwde voor Opel de open tweezitter. In de overeenkomst was afgesproken dat de fabrikant voor zijn eigen model de architectuur mocht gebruiken. De Europa verdween in 2010 weer. De aanduiding is langdurig in handen van Lotus.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8