Autovisie
Autovisie Nieuws 6 jul 2021

Lotus Emira met keuze uit AMG- en Toyota-motor

Een spiksplinternieuw model van Lotus, jawel. Hij heet Emira en zijn komst staat tevens in het teken van een afscheid. De allernieuwste sportwagen is de allerlaatste sportwagen voor het Engelse merk waarin een verbrandingsmotor hangt. De Engelsen zorgen er wel voor dat de benzinemotor er met een knal uit gaat.

Maar wat is de Emira? Het is de eerste nieuwe sportwagen van het legendarische merk. Hij vormt de basis voor een waar productoffensief uit Engelse Hethel. Na de Emira verschijnen sportieve gezinswagens (inclusief SUV) en elektrische sportwagens. Hij heeft slechts een korte levenscyclus, althans voor een Lotus. In 2028 verdwijnt de Emira alweer, want dan wil Lotus alleen nog elektromodellen vervaardigen. Begin 2022 komt de nieuweling op de markt en daarvoor wijken al dit jaar de Elise, Exige en Evora. Met een lengte van 4,41 meter is hij zelfs langer dan het trio, dat respectievelijk 3,82, 4,18 en 4,39 meter lang is. Ook in breedte overklast hij de grote Evora, terwijl de hoogte slechts millimeters afwijkt. De wielbasis komt overeen met die van de Evora, waarmee die 27 en 20 cm langer is dan die van de Elise en Exige.

Debuut op Goodwood Festival of Speed

Toch is de complete architectuur van de Emira anders dan van de inmiddels uitgezwaaide lichtgewicht sportwagens. Lotus houdt wel vast aan de aluminium structuur. De motor hangt traditiegetrouw achterin, met daarachter een 151 liter grote bagageruimte. Extra bergmogelijkheden is er achter de voorstoelen (208 liter). De bekende lay-out moet bijdragen aan het rijkarakter van de Emira, al valt daar nog niets over te zeggen. Lotus zal de sportcoupé al komend weekend dynamisch voorstellen op het Goodwood Festival of Speed, waar een preproductie-exemplaar aanwezig is. De productie-auto en klantleveringen later echter nog lang op zich wachten.

Aangepaste V6 of 4-cilinder

Zoals aangegeven hangt Lotus de krachtbron wederom centraal in het aluminium frame. In eerste instantie lepelt de fabrikant een V6-blok erin. De van Toyota afkomstige zespitter werd al in de Exige en Evora gebruikt, maar is voor deze gelegenheid aangepast. Hij zal meer dan 400 pk leveren, al zijn er betrouwbare bronnen die zelfs spreken van versies met meer dan 500 pk. Voor het blok biedt Lotus een handbak en een automatische transmissie aan. Na de V6 komt een viercilinder beschikbaar, waarvoor Lotus de magazijnen van Mercedes-AMG indook. Gekozen is voor de 2,0 liter turbomotor, inclusief de transmissie met dubbele koppeling. Het blok wordt niet één-op-één in de sportcoupé gelepeld. Lotus gooit er nog een eigen sausje overheen.

Lotus Drivers Pack

Lotus wijdt zich niet heel specifiek over het prestatieniveau uit, maar stelt dat een acceleratiecijfer 0-100 km/h van minder dan 4,5 tellen tot de mogelijkheden behoort. De topsnelheid ligt op maximaal 290 km/h. Dat alles met een Emira van minimaal 1405 kg, die een uitstoot van minder dan 180 g/km kent. Voor het rijkarakter biedt Lotus een Tour-afstelling voor het onderstel aan. Met het optionele Lotus Drivers Pack biedt de fabrikant de set-up Sports, waarbij de wielophanging een tandje stijver en stugger is. De hydraulische besturing geeft onder alle omstandigheden de feedback die we van de Engelse sportwagens gewend zijn, zo geeft de autobouwer aan. Af-fabriek staat de Emira op 20 inch grote Goodyear Eagle F1 Supersport-banden, die na het bestellen van het Lotus Drivers Pack worden vervangen door Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber.

Naar voorbeeld van Evija

Lotus heeft voor het ontwerp met een schuin oog naar de Evija gekeken. Deze allereerste elektrisch aangedreven sportwagen uit Hethel introduceerde een nieuwe designtaal, die direct naar de Emira is doorgetrokken. Overeenkomsten zijn onder andere de lichtsignatuur en de luchtkanalen. In eerste instantie laat de Emira zich alleen als Coupé zien. Voor 2023 staat van de achterwielaangedreven sportwagen klaar als roadster. De Engelsen komen zeker niet met een fancy coupécabriolet-dak, want dat past niet bij de filosofie van het merk. Een stoffen kap is puristisch en derhalve typisch Lotus. Met de coupé en roadster moet het leveringsprogramma op termijn compleet zijn. Het merk kiest vervolgens voor verbreding met meer versies en motoriseringen. Bij de verkoopstart verschijnt de eerste limited edition, de First Edition. Het is een aanduiding die naadloos aansluit bij de speciale versies die Lotus van de Elise, Exige en Evora aanbood. Die luisterden naar de naam Final Edition.