BMW 2 Coupé is ingekorte 4 Serie zonder zijn nieren
Geen voorwielaandrijving zonder achterwielaandrijving, geen viercilinder in het M-topmodel en al helemaal niet de veel besproken verticale nieren. BMW gooit voor de spiksplinternieuwe 2 Serie Coupé het roer niet radicaal om. Maar hij is wel sterk anders dan zijn voorgangers.
Toen BMW voor de eerste maal een voorwielaangedreven model introduceerde was de BMW-wereld te klein. De fans schreeuwden moord en brand, zeker toen ook de 1 Serie het voorwielaangedreven platform kreeg. En niet in de laatste plaats omdat de M-uitmonstering van de kleinste BMW-hatchback twee cilinders inleverde. Voor de tweede generatie 2 Coupé volgt de Duitse autobouwer onveranderd zijn hart in plaats van verstand, dat tijdens de ontwikkeling van de 1 Serie én 2 Serie Gran Coupé regeerde. De 1 Serie moest ten koste van alles een ruimer alternatief voor de Volkswagen Golf worden. De 2 Serie Coupé mag nog steeds een liefhebbersauto zijn.
Afscheid van de 1 Serie
De 2 Coupé is geen 1 Serie-afstammeling meer. Hij deelt zijn technische basis met de 4 Coupé, die uiteraard in de basis over achterwielaandrijving beschikt. Voor het eerst krijgt het M-model vierwielaandrijving, maar wel een systeem waarbij de trekkracht ook naar louter de achterste wielen wordt gedirigeerd. Dat M-model luistert naar de officiële benaming M240i xDrive. De laatste aanduiding geeft de integraal aandrijving aan. Gegarandeerd dat de liefhebbers zich eerder richten op de ‘40’ in de naam. Dat staat binnen de BMW-naamgeving voor een zescilinder, want met slechts vier cilinders zou de auto als ‘35’ te boek staan.
Ook als diesel
De M240i xDrive Coupé komt voor de dag met een 3,0 liter zescilindermotor. De Duitsers persen er 374 pk uit, 34 pk meer dan zijn voorganger op de weg zette. Door de 500 Nm sterke krachtcentrale zit de Coupé in 4,3 tellen van stilstand op 100 km/h. BMW brengt de 2 Serie Coupé niet als M-uitmonstering. Het vierzits tweedeursmodel komt er ook met minder potente benzine- en dieselmotoren. Bij de verkoopstart is er ook een 220i, terwijl in de zomer van 2022 een 230i aan het gamma wordt toegevoegd. Als 220i beschikt de Coupé over een 184 pk sterke viercilinder (-0-100 km/h: 7,5 tellen). De 230i komt voor de dag met een aangepaste vierpitter. Het blok levert 245 pk. Voor veelrijders biedt de fabrikant de 220d aan, voorzien van een 190 pk sterke viercilinder. Alle motorversies beschikken over een achttrapsautomaat, die alleen bij de M240i de trekkracht óók naar de voorwielen stuurt.
Flink gegroeid
In vergelijking met de vorige editie oogt de 2 Serie Coupé weer een stukje ruiger. Het is aan de nieuwe ontwerpstijl te danken, zeker in combinatie met de herziene maatvoering. In de lengte groeit de Coupé liefst 10,5 cm. In de breedte komt er zelfs 6,4 cm bij. De daklijn daarentegen ligt 2,8 cm lager. De lijn van de kofferklep ligt zelfs 3,5 cm lager. Door die herziene proporties oogt de nieuwste editie breder, al draagt daar ook de in de breedte geaccentueerde BMW-nieren aan bij. Overall is de 2 Coupé met zijn gewichtsverdeling van 50:50 precies 4,54 meter lang, 1,84 meter breed en 1,39 meter hoog. Binnen deze veranderde afmetingen nemen ook de spoorbreedtes toe, die van de M240i-versie meer dan de reguliere types.
Mexico
BMW bouwt de 2 Serie Coupé in Mexico. Het eerste model moet eind dit jaar op de markt komen. De levering in Europa start pas begin 2022. De wereldpremière van de 2 Serie Coupé vindt dit weekeinde plaats op het Goodwood Festival of Speed 2021 in Engeland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Accu-gigant CATL gaat samenwerken met nóg een Europese autofabrikant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn