Autovisie
Autovisie Nieuws 26 sep 2020

Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands BMW 1 Serie moet kopen

De BMW 1 Serie is een van de meest aantrekkelijke auto’s in zijn segment. We geven je vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands exemplaar moet kopen.

Onlangs verscheen de nieuwe BMW 1 Serie. En die is compleet anders dan alle voorgaande generaties. Want BMW’s geliefde hatchback is niet langer een auto met achterwielaandrijving, maar vanaf heden drijft de motor standaard de voorwielen aan. Wat we daar als Autovisie van vinden laten we nu even in het midden. Feit blijft dat de voorgaande – en dus achterwielaangedreven – generaties van de BMW 1 Serie erg geliefd waren en zijn, ook bij ons. In dit artikel gaan we het hebben over de F20/F21-generatie, en vertellen we je waarom je er (niet) een moet kopen.

Plus: heerlijke motoren

Waar je de nieuwe BMW 1 Serie met een driecilinder kunt bestellen, was de F20-generatie er enkel met minstens vier cilinders. Bovendien had je als klant destijds genoeg keuze qua krachtbronnen. De 114i, 116i, 118i en 120i hebben een 1.6 TwinPower viercilinder benzinemotor met directe inspuiting, dubbele Vanos nokkenasverstelling en Valvetronic klepbediening (102-177 pk). De 125i heeft een 2.0-viercilinder met 218 pk. Topmodel M135i heeft een zes-in-lijn met turbo (320-325 pk). Vanaf 2015 verschijnt een nieuwe 1.5-driecilinder benzinemotor (109-136 pk), in 2016 gevolgd door een nieuwe 2.0-viercilinder (184-224 pk). In hetzelfde jaar debuteert de nieuwe M140i (340 pk). De diesels hebben een 1.6-viercilinder (95-150 pk) of een 2.0-viercilinder (184-224 pk). Vanaf 2015 worden deze vervangen door een 1.5-driecilinder (116 pk) en een nieuwe 2.0-viercilinder (150-224 pk). Een juiste motor uitkiezen is geen probleem, want buiten de wat trage instap-114i stelt geen enkele uitvoering teleur. Prestaties en rijplezier zijn goed in balans. Wil je meer vermogen? Dan zijn de geknepen instapviercilinders eenvouding naar een hoger prestatieniveau te tillen met andere software.

BMW 118i F20

Plus: mooi gebalanceerd onderstel

De BMW 1 Serie werd altijd geroemd door zijn heerlijke rij-eigenschappen. De F20-generatie heeft een voorwielophanging met dubbele draagarmen en een vijfvoudig geleide achterwielophanging van lichtgewicht staal. De onderafstelling is sportief, maar er is zeker ook aandacht voor comfort. Wie meer stugheid wenst, moet op zoek naar een model dat af-fabriek is uitgerust met een sportonderstel. In combinatie met achterwielaandrijving biedt de 1 Serie een heel unieke en fijne combinatie in het segment. Over de toegevoegde waarde van achterwielaandrijving in dit marktsegment lopen de meningen overigens wel uiteen. Feit is dat de BMW 1 Serie zelfs in standaardvorm een fijne rijdersauto is en wie dat belangrijk vindt, heeft weinig redenen om ergens anders te winkelen.

Plus: modern interieur

Een tweedehands BMW 1 Serie van deze F20-generatie kan negen jaar oud zijn, maar dat zie je er binnen niet per se vanaf. Het dashboard heeft een overzichtelijke indeling en het geheel is ergonomisch verantwoord. Ten opzichte van de vorige generatie 1 Serie is de kwaliteit flink verbeterd, door gebruik van aantrekkelijke materialen en een strakke afwerking. Bovenop het dashboard zit een scherm met een grootte van 6,5- of 8,8-inch. Bovendien had de klant destijds een hoop keuze, waaronder sportstoelen, een M-sportstuur en zwarte hemelbekleding. Qua technologie had de 1 Serie zijn zaken ook goed op orde. Denk aan een actieve parkeerassistent, achteruitrijcamera en Harman Kardon-audio. Modellen van 2015 en later hebben een nieuwe middenconsole en standaard iDrive met 6,5-inch display. Ook zaken als een WiFi-hotspot en draadloos laden voor smartphones kon je op de optielijst aankruisen.

BMW 1 Serie

Min: zeker niet de ruimste

Dat concept met achterwielaandrijving mag dan een genot zijn voor de bestuurder, de passagiers hebben daar juist last van. De gehele aandrijflijn neemt namelijk veel plek in rondom die achterste as, en dat heeft weer een negatieve invloed op de binnenruimte. Zoek je een ruime hatchback in het C-segment, dan moet je niet voor de BMW 1 Serie gaan. Hij is simpelweg te krap vergeleken met z’n concurrenten. De F20-generatie is wel een stukje groter dan z’n voorganger. Dat heeft vooral een positieve uitwerking op het bagagecompartiment, want dat meet nu 360 liter (of 1200 liter met de bank plat). De passagiers op de tweede zitrij profiteren niet mee, want daar blijft het krap.

BMW M135i

Min: nog altijd prijzig

Zet de prijzen van een tweedehands BMW 1 Serie af tegen die van bijvoorbeeld een Volkswagen Golf of een Ford Focus, en je zult even schrikken. Vergeet niet: dit is een liefhebbers auto, helemaal als je zoekt naar uitvoeringen met een sterkere motor en een sportief onderstel. Helemaal nu BMW het concept van die 1 Serie heeft veranderd, want veel mensen willen tóch nog genieten van die achterwielaangedreven hatchback. En tja, dan stijgen de prijzen. Of de BMW 1 Serie zijn meerprijs waard is, blijft dus een persoonlijke afweging. Val je voor het model, dan krijg je er echter niet snel spijt van. Let wel op dat je een exemplaar koopt dat zorgvuldig en correct is onderhouden. De aandrijftechniek kan immers slecht tegen verwaarlozing. Bovendien zijn reparaties duur en vallen ze mogelijk niet onder (fabrieks)garantie, waardoor het flink in de papieren kan lopen.

BMW 1 Serie
BMW 120d

Aandachtspunten BMW 1 Serie (F20/F21)

  • – Onregelmatig lopende viercilinders. Oorzaak is vaak inwendige vervuiling;
  • Nokkenaskettingslijtage is een controlepunt bij de N47-dieselmotoren;
  • Check bij zescilinders of de terugroepactie is uitgevoerd. Wanneer dit niet gedaan is bestaat er kans op loslatende bouten van de Vanos-aansturing;
  • Controleer of de auto tijdige oliewissels heeft gehad met de correcte olie. Alle motoren zijn hier erg gevoelig voor;
  • Bekijk de onderhoudshistorie uitvoerig. De aandrijftechniek kan slecht tegen verwaarlozing.