Extra ‘tankklep’ voor Bentley Flying Spur
Als studiemodel had de Flying Spur de primeur, maar uiteindelijk monteerde Bentley zijn eerste plug-in hybride-aandrijflijn in de Bentayga. Toch, de Flying Spur wordt niet overgeslagen. De derde generatie van de sportsedan komt nu wel als Hybrid op de markt.
Bentley kondigde zijn eerste stekkerhybride aan als Flying Spur, zij het gebaseerd op de vorige editie. Dat model had echter geen architectuur om de plug-in hybride-aandrijflijn in onder te brengen. Het was wachten op de huidige editie. Nu dat model op basis van de Porsche Panamera zo’n anderhalf jaar leverbaar is, komt de Engelse autobouwer met de Hybrid. Hij volgt na de W12-motorisering, die gevolgd werd door de V8-uitvoering. In de Hybrid ligt echter geen acht- of twaalfcilinder. De fabrikant kiest voor een zespitter.
Bentley stapt over op volledig elektrisch aangedreven modellen
Krachtiger dan Porsche Panamera met stekker
Het is een blok dat we uit de Porsche-stal kennen. Hij meet 2894 cc, een optelsom van de zes cilinderkamers. Tussen de twee cilinderbanken, die 90 graden uit elkaar staan, liggen de twee turbo’s. Voor de Bentley Flying Spur Hybrid levert de benzinemotor een vermogen van 416 pk en genereert de geblazen V6 een koppel van 550 Nm. Tussen de motor en transmissie monteert Bentley een elektromotor van 136 pk en 400 Nm, waardoor het systeemvermogen op 544 pk en 770 Nm uitkomt. Het zijn waardes die Porsche zelf niet opgeeft. In de Panamera 4 E-Hybrid reikt de krachtbron tot 330 pk en 450 Nm.
Elektrische actieradius van 40 km
Bentley monteert een batterij van 14,1 kWh, waarmee de Flying Spur om en nabij de 40 km op puur elektrokracht kan afleggen. De totale actieradius ligt volgens de autobouwer op meer dan 700 km, uiteraard afhankelijk van hoe je met het rechterpedaal omgaat. Om de bestuurder efficiënt met zijn brandstof en energie om te laten gaan, zijn er verschillende rijmodi. De chauffeur kan ervoor kiezen om volledig elektrisch te rijden of om juist de elektrische energie te bewaren voor een later moment. Voor wie het prestatieniveau belangrijk is, de Bentley Flying Spur Hybrid sprint in 4,2 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 283 km/h.
Is de Bentley Continental GT Speed eindelijk een driftmachine? – Video
Levering Bentley Flying Spur Hybrid
De optische verschillen tussen de V8/W12 en de geëlektrificeerde V6 Hybrid zijn beperkt. Niet alleen valt de tweede klep in de linker flank op, de versie beschikt tevens over een Hybrid-embleem op het voorscherm en vier ovalen uitlaateindstukken.
De levering start eind 2021. De prijzen zijn nog niet vrijgegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn
-
Zien! Corvette wordt voor het eerst in 45 jaar gewassen
-
Nieuwe kentekens: deze combinatie kan je verwachten
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid