Familie Bentley Bentayga wordt alsmaar groter, dit is de S
‘The sky is the limit’. Met die conclusie zullen waarschijnlijk veel vergaderingen over performance-SUV’s bij bijvoorbeeld Aston Martin, Porsche, Lamborghini en Mercedes-Benz eindigen. Zo ook bij Bentley, want het presenteert vandaag een volgende telg van de Bentayga.
Het gaat om de S, die de sportiefste van het complete Bentayga-pallet moet zijn. Het is niet de krachtigste en machtigste, want in tegenstelling tot het topmodel met W12 (635 pk, 900 Nm), heeft de S de wat meer bescheiden 4,0-liter V8 in het vooronder. Die is goed voor een zeer acceptabele 550 pk en 770 Nm koppel. De standaardsprint duurt in de nieuwe kolos daarom slechts 4,5 seconden, terwijl het accelereren pas stopt bij 290 km/h. Niet genoeg om de machtige Speed achter zich te houden, want die snelt met z’n twaalfpitter in 3,9 tellen naar 100 km/h. Ook ligt de topsnelheid van die variant 16 km/h hoger.
Opzwepende klanken
Bekende cijfers dus voor deze S, maar met name het onderstel en de besturing moeten voor een dynamisch karakter zorgen. Zo heeft deze Bentayga S actieve rolstabilisatie en een adaptief onderstel dat meer op sportiviteit is gekalibreerd. Volgens Bentley is de demping van de luchtvering 15% stijver in de Sport-modus. Ook het stuurgevoel en de instuurrespons zijn verbeterd ten opzichte van een ‘reguliere’ Bentayga. De S heeft verder een uniek uitlaatsysteem, dat ook andere en ongetwijfeld opzwepende klanken produceert.
Optisch komt deze Bentayga S uiteraard ook sportiever voor de dag. Op de voorportieren prijkt een S-embleem, terwijl het complete koetswerk is aangekleed met de Blackline-specificatie. Standaard staat de Bentayga S op nieuwe 22-inch wielen en monteert Bentley een grotere achterspoiler. Glanzend zwarte zijskirts en de optisch lagere bumperpartij maken het plaatje – samen met de getinte lichtunits en zwarte buitenspiegels – compleet. Het interieur kenmerkt zich uiteraard door sportieve rode stiksels, maar zoals gewend kan de klant van een Bentayga S de complete aankleding van zijn of haar auto tot in de puntjes zelf bepalen.
SUV onverminderd populair
De performance-SUV blijft dus onverminderd populair, met name binnen de Volkswagen Groep. Porsche breidt binnenkort het Cayenne-gamma uit met een nieuw (maar waarschijnlijk bekend) model, en ook Lamborghini laat binnen afzienbare tijd nieuwe varianten van de Urus zien. Zo staat er een sportievere Evo-variant klaar en maakt de Italiaanse power-SUV zich op voor een plug-in hybride aandrijflijn.
Definitief: volledig elektrische Lamborghini over jaar of vijf
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!