Autovisie
Autovisie Nieuws 5 nov 2020

Bentley stapt over op volledig elektrisch aangedreven modellen

Bentley kondigt een grote transformatie aan. De Engelse autobouwer gaat afscheid nemen van zijn verbrandingsmotoren. Vanaf 2030 zal het prestigieuze merk louter nog elektrisch aangedreven modellen aanbieden.

Daarmee volgt Bentley het voorbeeld van voormalig moedermerk Rolls-Royce, dat eveneens de overstap maakt van benzine-aangedreven modellen naar elektrische modellen. Bentley presenteert zijn eerste model in 2025, zo kondigt het merk zelf aan. Het management van de Engelse autobouwer benadrukt dat de overstap van verbrandingsmotoren niet wordt ingegeven door overheidsregels. Volgens een zegsman van Bentley vraagt de klant er om. Zo’n 55% van de ondervraagde Bentley-clientèle wil binnen vijf jaar een volledig elektrische auto kopen. En dat moet er een van Bentley zijn en niet van een ander merk, al bezitten veel klanten al een elektromodel van een ander merk.

Eerst elektrificatie

Het merk kondigde vorig jaar al aan dat het werkt aan geëlektrificeerde aandrijflijnen voor zijn modellen. Vanaf 2023 zullen alle productlijnen leverbaar zijn met een hybride-uitvoering. Van de Bentayga bestaat reeds een Hybrid-versie. Uit gegevens van de autobouwer blijkt dat 30% van de klanten er volledig elektrisch mee rijdt. Het merk zal in de komende twee jaar de geëlektrificeerde aandrijflijn met stekkeraansluiting ook in de Continental-familie en Flying Spur introduceren. Het is nog niet bekend of de modellen een geëlektrificeerde V6- of V8-motor krijgt. De basis van de aandrijflijn wordt gelegd door Porsche, dat de krachtcentrale al in de Panamera aanbiedt. Voor de elektrische Bentley is momenteel een fonkelnieuw platform in ontwikkeling, waarvoor zustermerken Audi en Porsche samenwerken.

Bentley Flying Spur V8

Grootste fabrikant twaalfcilindermotoren

Het huidige leveringsprogramma van Bentley bestaat uit de Continental GT, Continental GT Convertible, Flying Spur en Bentayga. Alleen laatstgenoemde is met een geëlektrificeerde aandrijflijn leverbaar, naast een V8- en W12-motorisering. De grootste krachtbron wordt echter niet in Europa aangeboden. Het motorblok is echter wel te vinden in de Conti-varianten en de Flying Spur. Bentley is naar eigen zeggen de grootste fabrikant van twaalfcilindermotoren. Liefst 50% van de verkochte auto’s beschikt over de 6,0-liter W12-motor. De andere 50% bestaat uit een 4.0 V8 of de V6 Hybrid. Op jaarbasis verkoopt Bentley meer dan 10.000 auto’s. In de volgende generatie modellen komt een volledig elektrische aandrijflijn. De autobouwer start met een batterij-elektrisch model. Later volgt een elektrische aandrijflijn met brandstofcel.

Rolls-Royce neemt afscheid van V12

Concurrent Rolls-Royce kondigde eerder aan in de toekomst alleen nog modellen met elektromotoren aan te bieden. Het merk noemt echter geen introductiedatum. De huidige generatie Ghost, Cullinan en Phantom zijn uitgerust met een 6,75-liter V12-motor, de Wraith en Dawn met een 6,6 liter V12-krachtbron.