Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 10 jun 2021
Leestijd: 4 minuten

BMW X3 en X4 komen weer van hetzelfde facelift-feestje

Het is druk bij BMW. Na de introductie van de i4, iX, 4-Serie Gran Coupé M4 Cabrio en GT3, is het nu de beurt aan de X3 en X4. De twee populaire SUV’s hebben een flinke opfrisbeurt gekregen.

De huidige BMW X3 en X4 gaan alweer sinds 2017 mee. En dus kun je dan rond deze tijd, medio 2021, verwachten dat de twee SUV’s van een facelift worden voorzien. Precies dat is nu gebeurd, want BMW heeft het uit- en innerlijk van de twee populaire modellen hertekend. Ook onder de kap is het nodige veranderd.

Waarom de iX (niet) de BMW van de toekomst is – Walkaround

Nieuwe nieren

Laten we beginnen bij het exterieur. De nieren en koplampen op het front zijn iets hertekend, waarbij de lichtunits ongeveer een centimeter smaller zijn geworden. Uiteraard is de grille iets groter geworden, en zijn de twee nieren nu aan elkaar verbonden. Voorheen had de X3 namelijk twee van elkaar gescheiden exemplaren. Optisch worden de twee overigens nog wel van elkaar gescheiden door een zwart paneel. Ook is de bumper van de X3 hertekend, en staan de luchtinlaten nu meer op de hoeken van de auto om ‘m breder te laten ogen.

Op de achterzijde zien we grotere wijzigingen, en dan met name in de lichtunits. Die hebben namelijk een donkere behuizing, waardoor de led-verlichting sterker contrasteert en opvalt. Uiteraard is ook hier weer de bumper hertekend.

Hetzelfde feestje

De vernieuwde X4 heeft nagenoeg hetzelfde feestje bijgewoond, al krijgt de coupé-SUV een iets andere nierengrille. Ook de achterbumper neemt een radicaal andere vorm aan dan voorheen, want het zwarte oppervlak is veel groter en expressiever vormgegeven, met name op de X4 M. De Duitse autobouwer spreekt zelf van ‘een inzet die doet denken aan een aambeeld’. Door de reflectoren lager in de bumper te plaatsen, laat BMW de X4 vanachter opnieuw breder ogen. De M-modellen krijgen uiteraard een te verwachten uiterlijk, met zwarte grille, M-logo’s en standaard grotere wielen (19-inch op de M40i, 21-inch op de X3 en X4 M).

De BMX X4 M.

BMW geeft de twee SUV’s ook een nieuw interieur. De middenconsole is rechtstreeks afkomstig van de huidige 4-Serie, waardoor het binnenwerk van de X3 en X4 weer up-to-date is met de rest van het modellengamma. Het centrale aanraakscherm meet 10,25-inch, al is een 12,3-inch exemplaar ook mogelijk. De startknop is van naast het stuur naar de middentunnel gegaan, waar zich ook een nieuwe transmissiehendel en de bekende knoppen voor rijfuncties en dergelijken bevinden.

Altijd hybride

Ook groot nieuws ónder de kap van de X3 en X4, want alle SUV’s zijn vanaf het komende modeljaar voorzien van elektrotechniek, de rasechte M-versies uitgezonderd. Geen verrassing, want BMW elektrificeert ook haar verbrandingsmotoren in rap tempo. Het gaat om de bekende milde hybride-technologie. Alle vier- en zescilinders in de X3 en X4 worden daarom minstens voorzien van een 48 volt starter-generator, die 8 kW (11 pk) toevoegt.

Is de elektrische i4 ook een échte BMW? Wij reden het prototype al!

Instappen kan in de X3 sDrive18d, met 150 pk. Daarboven staat de bekende 20d met 190 pk, die als instapmotor voor de X4 dient. Hoger in het dieselgamma staan de 30 en M40d, goed voor respectievelijk 286 en 340 pk. Wie een mild-hybride aandrijflijn in combinatie met een dieselmotor wil, kan weer instappen met de bekende xDrive20i-motor (184 pk), voor zowel de X3 als X4. Daarboven staan bekende klanten als de 30i en M40i, die 245 en 360 pk leveren.

De BMW X3 M.

X3 plug-in hybrid

Uiteraard levert BMW de X3 ook direct als stekkerhybride onder de noemer xDrive30e, die een constant systeemvermogen van 292 pk biedt en zo’n 50 kilometers puur elektrisch kan afleggen. Een achttraps Steptronic-automaat is standaard, al geldt dat voor alle motoren. Een stekkervariant van de X4 verschijnt overigens opnieuw niet.

Uiteraard lepelt BMW weer de bekende 3,0-liter zes-in-lijn in de M-modellen. Die levert in de basis – en net als in de nieuwe M3 – 480 pk en 620 Nm. De Competition-uitvoeringen doen daar nog 30 pk bovenop, terwijl het koppel in die versies 650 Nm bedraagt.

Ook op technologisch gebied worden de X3 en X4 uitgebreid. Een nieuw navigatiesysteem, draadloze smartphone-connectiviteit en een handvol aan veiligheidssystemen vinden hun weg naar de twee SUV’s van de Duitsers. Nieuw is de optionele Drive Recorder: een systeem dat als dashcam fungeert. Bovendien kunnen de X3 en X3 middels over-the-air-updates altijd bij de tijd gehouden worden.

Prijzen BMW X3 en X4

Prijzen van de BMW X3 en X4 zijn ook al bekend. Instappen kan vanaf 64.682 euro, voor de instap-diesel van de X3. De benzinevariant, de xDrive20i, kost minstens 64.769 euro. De stekkerhybride is er vanaf 65 mille, terwijl de vernieuwde M nu minstens 136.657 euro kost. De goedkoopste X4 start bij 67.362 euro, al gaat het daarbij om de benzinevariant (xDrive20i). Dieselen met de xDrive20d kan vanaf 74 mille. De rasechte X4 M is er vanaf 138.386 euro.

BMW start de productie van haar nieuwe SUV’s in augustus 2021. De twee rollen net als voorheen in de fabriek in Spartanburg van de band, waarna ze nog voor het einde van het jaar in de Nederlandse showrooms staan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.