Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 4 jun 2021
Leestijd: 3 minuten

Krachtigere en efficiëntere BMW M4 GT3 klaar voor zijn eerste échte test

De nieuwe generatie GT3-machines van BMW is klaar voor zijn allereerste echte test. De BMW M4 GT3 volgt de M6 GT3 op en is krachtiger én efficiënter dan zijn voorganger.

BMW werkt sinds het begin van 2020 al aan de M4 GT3, die de M6 GT3 na vijf jaar in de racerij zal vervangen. Er zijn al meer dan 14.000 testkilometers afgelegd, zo’n 70 uur aan actie op de baan. Dat gebeurde op de Spaanse circuits Monteblanco en Almería en op het welbekende Duitse circuit Nürburgring-Nordschleife.

BMW M4 GT3

Betere wegligging, minder onderhoudskosten

De ingenieurs hebben in die 70 uur gewerkt aan het verbeteren van de wegligging van het racemonster. Maar om een race als de 24 uur van de Nürburgring te overleven, moet de betrouwbaarheid van de auto en motor ook goed zijn. Ook daar hebben zij de nodige uren aan werk in gestopt. Toch lag het ultieme doel van het Duitse merk ergens anders. De M6 GT3 was nogal een kostbaar project en ook de rekeningen voor het onderhoud liepen hoog op. Kortom, BMW moest de kosten voor de levenscyclus en het onderhoud aanzienlijk verlagen.

BMW M4 GT3 maakt eerste meters op Nordschleife

BMW M4 GT3

De grootste verbeteringen van de BMW M4 GT3 ten opzichte van zijn voorganger vinden we dan ook op deze gebieden: rijeigenschappen, kostenefficiëntie en de bediening en operationele kant. BMW belooft zijn klanten, waaronder de amateurcoureur, dat het rijgedrag beter en de cockpituitrusting comfortabeler zijn. De M4 GT3 moet daarnaast minder belastend zijn voor de banden, die dus langer mee kunnen waardoor de coureur ook constantere rondetijden kan rijden.

Makkelijker in te stellen

Met de M4 GT3 zullen de kosten voor coureurs ook afnemen. BMW zegt met dit model ‘veel lagere levenscycluskosten en langere onderhoudsintervallen voor de motor en transmissie’ mogelijk te hebben gemaakt. Ook het bedienen van de auto is makkelijker gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Een groot deel van de basisinstellingen kan via het stuur aangepast worden. Daarvoor heb je dus geen laptop meer nodig.

De BMW heeft dus zijn eerste testkilometers al afgelegd, maar deze maand zal de Duitse racebak ook eindelijk echt aan de slag gaan. Helaas voor de liefhebber zal dat nog niet tijdens de 24 uur van de Nürburgring zijn, die dit weekend plaatsvindt. Op 26 juni zal de BMW M4 GT3 zijn opwachting maken in de vierde ronde van het de Nürburgring Endurance Series (NLS). Vanaf 2022 zullen klanten het circuit opzoeken in deze verbeterde GT3.

Motor licht verbeterd

De M4 GT3 krijgt een 3 liter zescilinder motor die tot 590 pk produceert. In de M6 GT3 was dat nog een 4,4 liter V8 TwinPower turbo-motor met een vermogen van 580 pk. Een grote stap is het dus niet te noemen. De Ricardo-versnellingsbak is ingewisseld voor de Xtrac zestraps versnellingsbak, die we onder andere in de Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2.

De opvolger van de M6 GT3 is ook wat gegroeid. De lengte is van 4,975 mm naar 5,020 mm gegaan en ook de wielbasis is ietsje vergroot: van 2,901mm naar 2,917mm. De M4 GT3 is wel een tikje smaller. Deze is nu 2,040 mm in plaats van 2,046 mm breed.

BMW simulator

De beginprijs van de BMW M4 GT3 ligt op 415.000 euro. Dat is 4.000 goedkoper dan de oude M6 GT3. Voor de enduranceteams komt BMW ook met een ‘Competition Package’. Hoeveel dat pakket moet kosten – evenals wat het precies biedt – is niet bekend, wel geeft BMW je dan een dagje in de hypermoderne M4 GT3 simulator.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.