Krachtigere en efficiëntere BMW M4 GT3 klaar voor zijn eerste échte test
De nieuwe generatie GT3-machines van BMW is klaar voor zijn allereerste echte test. De BMW M4 GT3 volgt de M6 GT3 op en is krachtiger én efficiënter dan zijn voorganger.
BMW werkt sinds het begin van 2020 al aan de M4 GT3, die de M6 GT3 na vijf jaar in de racerij zal vervangen. Er zijn al meer dan 14.000 testkilometers afgelegd, zo’n 70 uur aan actie op de baan. Dat gebeurde op de Spaanse circuits Monteblanco en Almería en op het welbekende Duitse circuit Nürburgring-Nordschleife.
Betere wegligging, minder onderhoudskosten
De ingenieurs hebben in die 70 uur gewerkt aan het verbeteren van de wegligging van het racemonster. Maar om een race als de 24 uur van de Nürburgring te overleven, moet de betrouwbaarheid van de auto en motor ook goed zijn. Ook daar hebben zij de nodige uren aan werk in gestopt. Toch lag het ultieme doel van het Duitse merk ergens anders. De M6 GT3 was nogal een kostbaar project en ook de rekeningen voor het onderhoud liepen hoog op. Kortom, BMW moest de kosten voor de levenscyclus en het onderhoud aanzienlijk verlagen.
De grootste verbeteringen van de BMW M4 GT3 ten opzichte van zijn voorganger vinden we dan ook op deze gebieden: rijeigenschappen, kostenefficiëntie en de bediening en operationele kant. BMW belooft zijn klanten, waaronder de amateurcoureur, dat het rijgedrag beter en de cockpituitrusting comfortabeler zijn. De M4 GT3 moet daarnaast minder belastend zijn voor de banden, die dus langer mee kunnen waardoor de coureur ook constantere rondetijden kan rijden.
Makkelijker in te stellen
Met de M4 GT3 zullen de kosten voor coureurs ook afnemen. BMW zegt met dit model ‘veel lagere levenscycluskosten en langere onderhoudsintervallen voor de motor en transmissie’ mogelijk te hebben gemaakt. Ook het bedienen van de auto is makkelijker gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Een groot deel van de basisinstellingen kan via het stuur aangepast worden. Daarvoor heb je dus geen laptop meer nodig.
De BMW heeft dus zijn eerste testkilometers al afgelegd, maar deze maand zal de Duitse racebak ook eindelijk echt aan de slag gaan. Helaas voor de liefhebber zal dat nog niet tijdens de 24 uur van de Nürburgring zijn, die dit weekend plaatsvindt. Op 26 juni zal de BMW M4 GT3 zijn opwachting maken in de vierde ronde van het de Nürburgring Endurance Series (NLS). Vanaf 2022 zullen klanten het circuit opzoeken in deze verbeterde GT3.
Motor licht verbeterd
De M4 GT3 krijgt een 3 liter zescilinder motor die tot 590 pk produceert. In de M6 GT3 was dat nog een 4,4 liter V8 TwinPower turbo-motor met een vermogen van 580 pk. Een grote stap is het dus niet te noemen. De Ricardo-versnellingsbak is ingewisseld voor de Xtrac zestraps versnellingsbak, die we onder andere in de Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO2.
De opvolger van de M6 GT3 is ook wat gegroeid. De lengte is van 4,975 mm naar 5,020 mm gegaan en ook de wielbasis is ietsje vergroot: van 2,901mm naar 2,917mm. De M4 GT3 is wel een tikje smaller. Deze is nu 2,040 mm in plaats van 2,046 mm breed.
BMW simulator
De beginprijs van de BMW M4 GT3 ligt op 415.000 euro. Dat is 4.000 goedkoper dan de oude M6 GT3. Voor de enduranceteams komt BMW ook met een ‘Competition Package’. Hoeveel dat pakket moet kosten – evenals wat het precies biedt – is niet bekend, wel geeft BMW je dan een dagje in de hypermoderne M4 GT3 simulator.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen
-
Dit is wanneer je de eerste waterstofauto van BMW kunt verwachten
-
Deze elektrische BMW koop je voor minder dan 15.000 euro
-
BMW stoot Tesla van troon en verkoopt meer elektrische auto’s in Europa
-
Zou jij 19 euro per maand betalen voor een BMW-optie die je al hebt?
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder