Toch nog grote verrasing bij introductie nieuwe BMW 4-Serie Gran Coupé
Het zijn drukke tijden bij BMW. Onlangs trok het Duitse merk het doek van de elektrische i4 en de M4 Cabrio, nu onthult BMW de nieuwe 4-Serie Gran Coupé. En daarbij heeft de Duitse autobouwer een verrassing in petto.
Het gaat hierbij om de tweede generatie van de BMW 4-Serie Gran Coupé, de vijfdeurs sedan. Hoe die eruit zou komen te zien, wisten we eigenlijk al door de introductie van de elektrische i4. Die auto draagt immers het koetswerk van een reguliere 4-Serie, al doet-ie dat met een elektrische aandrijflijn. Verrassingen zijn er dan ook niet echt wat betreft het exterieur. Opvallend zijn wel de deurhendels. Waar de 4-Serie Coupé reguliere exemplaren heeft, krijgt de Gran-Coupé geïntegreerde hendels. Net als op de i4 dus, waar ze dienen voor een betere aerodynamica en dus een hogere actieradius.
Gegroeid
Al met al is de nieuwe 4-Serie Gran Coupé een stukje groter dan zijn voorganger. Het nieuwe model is 143 mm in de lengte, 27 mm in de breedte en 53 mm in de hoogte gegroeid. De totale wagenlengte meet daardoor 4,78 meter. De wielbasis groeide eveneens met 46 millimeter ten opzichte van de vorige editie, al zijn dat opnieuw zaken die we al wisten van die i4. Ook achterin is meer ruimte: de 4-Serie Gran Coupé kan 470 tot maximaal 1.290 liter – bij het inklappen van de achterbank – meenemen.
Het interieur is wel anders ten opzichte van die i4. Waar het elektromodel een groot en enkel paneel heeft waar de twee digitale schermen in plaatsnemen, heeft de 4-Serie Gran Coupé hetzelfde innerlijk als de 4-Serie Cabrio, Coupé en BMW 3-Serie.
Varianten van de 4-Serie Gran Coupé
BMW levert de nieuwe 4-Serie Gran Coupé direct met een groot aanbod aan aandrijflijnen. Aan de basis staat een 420i, met een viercilinder die goed is voor 184 pk en 300 Nm koppel. Daardoor sprint de basisvariant binnen 7,9 seconden naar 100 km/h, tot een topsnelheid van 235 km/h.
Daarboven staat een 430i, eveneens met viercilinder. De unit is dan goed voor 245 pk, waardoor de nieuwe Bimmer in 6,2 tellen naar 100 km/h sprint. Dieselen kan ook. BMW zet namelijk direct een 420d met optioneel vierwielaandrijving (xDrive) op de prijslijst. Het is de bekende milde hybride-aandrijflijn, goed voor 190 pk.
M-fans opgelet
Groot nieuws is er voor de M-liefhebbers. Voor het eerst komt er namelijk een M-versie van de 4-Serie Gran Coupé, de M440i xDrive. Waar alle tot nu toe aangekondigde krachtbronnen vierpitters zijn, gaat het hier om een zes-in-lijn die 374 pk genereert met een maximum koppel van 500 Nm. Daar horen sterke prestaties bij. Sprinten naar 100 km/h doet-ie binnen 4,7 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch is begrensd op 250 km/h. Een achttraps automaat is op alle versies standaard, maar deze M-versie krijgt een Steptronic Sport-unit mee.
Prijzen voor de 4-Serie Gran Coupé
In tegenstelling tot de BMW M4 Cabrio geeft de Duitse autofabrikant al de prijzen weg van alle aangekondigde versies van deze 4-Serie Gran Coupé. Instappen kan vanaf 55.587 euro, voor de 420i. De 430i kost minstens 60.093 euro. Dieselen kan vanaf 58.435 euro, waarbij de xDrive-versie van de 420d vier mille duurder is. De M440i kost nog net geen 87.000 euro. Vanaf november is de nieuwe BMW 4-Serie Gran Coupé in de Nederlandse showrooms te bewonderen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
De nieuwe BMW M5 is een kind van zijn tijd
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?