Terugblik op 2021: met te weinig enorm genieten in Zuid-Duitsland
![BMW 4-serie Cabrio](https://img.autovisie.nl/images/HgahqIWv78HFl83EGIqM57BxcSs=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F5V4A3858_Jerome-Wassenaar.jpg)
Door de coronapandemie konden we ook in 2021 niet zomaar de landsgrenzen oversteken om fraaie reportages voor ons magazine te maken. Daarom genoten we des te meer van de momenten dat dat wél kon. Ook met auto’s die op papier niet heel erg bijzonder zijn.
Deze reportage verscheen in Autovisie Magazine nummer 20. Fotografie: Jérôme Wassenaar
Laten we voorop stellen dat het in de autowereld lang niet altijd draait op vermogen, uiterlijk of de prijs die een auto kost. Autorijden gaat om véél meer dan dat, en autorijden ís ook veel meer dan dat. Zo kun je in een auto die op papier niet veel voorstelt, maar op het juiste moment op de juiste plek is, wel enorm genieten.
IAA in München
Zoiets gebeurde afgelopen zomer nog. Toen besloten we namelijk met een BMW 420i Cabrio naar de München te rijden. Niet alleen om daar de IAA te bezoeken, ook om de nieuwe 4-serie Cabrio los te laten op het Zuid-Duitse asfalt.
![](https://img.autovisie.nl/images/XdTcJQmS8wSnaM7mbCbB0rnL9SE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F5V4A1805_Jerome-Wassenaar.jpg)
De voortekenen waren echter niet zo rooskleurig. Dat zat ‘m vooral in de combinatie van de specificaties en de prijskaart van de BMW 420i Cabrio. Dat intapmodel heeft namelijk een 2,0-liter viercilinder met ‘slechts’ 184 pk en 300 Nm, terwijl de prijs van de High Executive-uitvoering en talloze opties op een haar na de 90.000 euro niet aantikte. Voor dat geld rijd je ook in een Alpine A110 S, en dan houd je nog flink wat over voor een leuke vakantie. En dat is een van de beste stuurmansauto’s die je vandaag de dag kunt kopen.
PK-leegte
Bij dit soort auto’s is het dus hopen op een waanzinnige omgeving, die de pk-leegte kan vullen met prachtige vergezichten, heerlijke slingers en cultureel vermaak. Vandaar dat we besloten een groot deel van de Duitse Alpenroute te rijden. Dat is een route die begint bij het Bodenmeer in het westen van Beieren, en eindigt in het zuidelijkste puntje van het Berchtesgadener Land. Wij pakten het asfalt op bij de prachtige Sylvensteinsee.
![](https://img.autovisie.nl/images/Tej7FKqutoivfAEFAD2fx48ZfBg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F5V4A2309_Jerome-Wassenaar.jpg)
Niet alleen genoten we van de prachtige route – Zuid-Duitsland is een geweldige plek om vakantie te vieren, van de natuur te genieten en jezelf op cultuur en culinair vlak te vermaken -, ook die peperdure en ‘zwakke’ 4-Serie kwam naarmate de dag vorderde steeds meer tot leven. Want hoewel die viercilinder in deze configuratie (voor vijf mille meer krijg je de 245 pk sterke 430i) verre van indrukwekkend is, is de rest van de 4-Serie dat als auto wel.
Prioriteitenlijstje
Want als het asfalt begint te kronkelen merken we dat rijplezier hoog op het prioriteitenlijstje van z’n ontwikkelaars heeft gestaan. Ook bij deze bijna 180 kilogram zwaardere Cabriolet. De gewichtsverdeling van die auto is nog altijd perfect, terwijl ook een eigen onderstelgeometrie, het M-sportonderstel én zelfs die lichte viercilinder in de neus ervoor zorgen dat de auto snel op je input reageert. In Zuid-Duitsland groeit de 4-Serie om ons heen en wordt de pk-leegte zonder al te veel moeite opgevuld door een flinke dosis stuurplezier.
![](https://img.autovisie.nl/images/w7nuy7yyACSu8MBqVxAhdli6C3I=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F5V4A4087_Jerome-Wassenaar.jpg)
Ondertussen komen we steeds dichter bij de grote finale van onze tocht: het Berchtesgadener Land en de indrukwekkende Königssee. Nog altijd met het dak open, de zon op onze kruin en die heerlijke stuurmansauto onder onze kont. Als we vanaf de waanzinnige Rossfeldstrasse naar beneden schieten, wordt de glimlach alsmaar groter. Omdat alles precies op z’n plek valt. En dan is ook een veel te dure én op papier niet al te boeiende 4-Serie ineens een waanzinnige auto.
![](https://img.autovisie.nl/images/DinjlHj_b1kD7xo7yPekBHpsyxg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F5V4A3810_Jerome-Wassenaar.jpg)
Wil je meer informatie over de door ons gereden route, stuur dan een e-mail naar [email protected].
Lees ook:
Ook interessant
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Leren rijden in een bijna 100 jaar oude Ford Model T
-
Eerste rijles in een Ford Model T (1925): “Niets is wat het lijkt”
-
Nyck de Vries: ‘Het maximale halen uit de auto, dát is mijn drive’
-
Waarom je nú naar het Louwman Museum moet! Supercars of the 90s
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de voorbereiding
-
‘We moeten niet doen alsof er geen ruimte is in Nederland’
-
Nieuwe Audi S3 vs. Audi Sport Quattro: 300+ pk, 4WD en bloedsnel
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Mesonero: ‘Zonder Stellantis was Alfa Romeo allang dood en begraven’
-
Callum: ‘Een designer is nooit volledig tevreden over zijn werk’
-
Rijden met de meest onderschatte auto aller tijden