Deze klassieker wil je: oude Rus, Lada 1300 SL is klaar voor de winter
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-192cbad0-57a4-411b-9c4d-1cd937c2a2ba.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lada 1300 SL.
Denk je aan Russische auto’s, dan kan je niet om het merk Lada heen. Naast dat de vierkante modellen van de 1200-serie in het Oostblok een verkoophit waren, haalde de Nederlandse importeur ook heel wat modellen naar ons land.
De 1200-serie, Lada 1300 en VAZ 21011
Zo ook de Lada 1300, of VAZ 21011 zoals hij oorspronkelijk heette. In de basis is het een Fiat 124, die door de Russen aangepast is aan hun slechte wegen en strenge winters. De productie startte in 1974 – vier jaar na de eerste 1200 (VAZ 2101). De 1300 was de modernere en sterkere variant van de allereerste van deze reeks.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-74499b52-ad60-43ec-aeca-29f14710cd25.jpg)
De 1300 heeft een 1,3-liter viercilinder in de neus liggen die goed is voor 68 pk. Voor de nul-naar-honderd-sprint trekt de kleine Rus 18 seconden uit, de topsnelheid is een acceptabele 145 kilometer per uur.
Dik staal en simpele techniek
Voor snelheid is de Lada 1300 SL dan ook nooit gebouwd. Degelijkheid en betrouwbaarheid, dat zijn de kernbegrippen van Lada. Er werd gebruikgemaakt van dikker staal, en er zit onder de carterpan een beschermplaat om schade te voorkomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-f8e7f55c-c916-461f-b44d-47ec32548736.jpg)
Technisch hoef je geen hoogstandjes te verwachten. De kracht zit ‘m in de simpliciteit. Hierdoor is de Lada wellicht een leuke beginners klassieker om zelf het een en ander aan op te knappen.
De Lada 1300 SL occasion
Wij vonden een 1300 SL uit 1987 die op het eerste gezicht geen last van de roestduivel lijkt te hebben. Volgens de eigenaar is er nooit aan de auto gelast en heeft niemand in de jaren 80 zijn sigaar aangestoken binnenin de auto.
De benzinemeter moet met een tik erop voor elke rit tot leven gewekt worden, maar dat zou dan ook het enige probleem zijn dat de Lada in bijna 76.000 kilometer heeft ontwikkeld. Voor de klassieker vraagt de verkoper 6.950 euro. Deze prijs is exclusief het op Nederlands kenteken zetten en APK keuren.
Nieuwere Lada
Wil je wel een Russische auto, maar geen oude klassieker. Dan kun je ook gaan voor de Lada Niva. Peter Hilhorst reed in een aflevering van Peters Proefrit met een exemplaar uit 2007.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen