Deze klassieker wil je: oude Rus, Lada 1300 SL is klaar voor de winter
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-192cbad0-57a4-411b-9c4d-1cd937c2a2ba.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Lada 1300 SL.
Denk je aan Russische auto’s, dan kan je niet om het merk Lada heen. Naast dat de vierkante modellen van de 1200-serie in het Oostblok een verkoophit waren, haalde de Nederlandse importeur ook heel wat modellen naar ons land.
De 1200-serie, Lada 1300 en VAZ 21011
Zo ook de Lada 1300, of VAZ 21011 zoals hij oorspronkelijk heette. In de basis is het een Fiat 124, die door de Russen aangepast is aan hun slechte wegen en strenge winters. De productie startte in 1974 – vier jaar na de eerste 1200 (VAZ 2101). De 1300 was de modernere en sterkere variant van de allereerste van deze reeks.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-74499b52-ad60-43ec-aeca-29f14710cd25.jpg)
De 1300 heeft een 1,3-liter viercilinder in de neus liggen die goed is voor 68 pk. Voor de nul-naar-honderd-sprint trekt de kleine Rus 18 seconden uit, de topsnelheid is een acceptabele 145 kilometer per uur.
Dik staal en simpele techniek
Voor snelheid is de Lada 1300 SL dan ook nooit gebouwd. Degelijkheid en betrouwbaarheid, dat zijn de kernbegrippen van Lada. Er werd gebruikgemaakt van dikker staal, en er zit onder de carterpan een beschermplaat om schade te voorkomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F0-f8e7f55c-c916-461f-b44d-47ec32548736.jpg)
Technisch hoef je geen hoogstandjes te verwachten. De kracht zit ‘m in de simpliciteit. Hierdoor is de Lada wellicht een leuke beginners klassieker om zelf het een en ander aan op te knappen.
De Lada 1300 SL occasion
Wij vonden een 1300 SL uit 1987 die op het eerste gezicht geen last van de roestduivel lijkt te hebben. Volgens de eigenaar is er nooit aan de auto gelast en heeft niemand in de jaren 80 zijn sigaar aangestoken binnenin de auto.
De benzinemeter moet met een tik erop voor elke rit tot leven gewekt worden, maar dat zou dan ook het enige probleem zijn dat de Lada in bijna 76.000 kilometer heeft ontwikkeld. Voor de klassieker vraagt de verkoper 6.950 euro. Deze prijs is exclusief het op Nederlands kenteken zetten en APK keuren.
Nieuwere Lada
Wil je wel een Russische auto, maar geen oude klassieker. Dan kun je ook gaan voor de Lada Niva. Peter Hilhorst reed in een aflevering van Peters Proefrit met een exemplaar uit 2007.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek