Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 19 feb 2023
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Lada Niva – problemen, uitvoeringen en prijzen

De Lada Niva is een spartaanse 4×4 voor zelfredzame liefhebbers. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

Sinds 1977 is de Lada Niva een geliefde keuze voor offroadfanaten met een bescheiden budget. Nieuw trok het model de nodige klanten met uitstekende terreinprestaties en gunstige aanschafprijzen. Gebruikt is het een karaktervolle 4×4 die een groot beroep doet op handigheid, zelfredzaamheid en vergevingsgezindheid.

Carrosserie Lada Niva

De vormgeving van de Lada Niva is geïnspireerd op die van de Lada 1200, die op zijn beurt is afgeleid van de Fiat 124 Berlina. De 3,72 meter korte terreinauto heeft een zelfdragende carrosserie. De robuuste vierkante basisvorm gaat samen met ronde koplampen, liggende achterlichten en ranke bumpers.

Lada niva, problemen, uitvoeringen, prijzen, koopwijzer
(Afbeelding: Lada)

Ondanks verschillende facelifts van de Lada Niva, zoals de introductie van rechtopstaande achterlichten en een andere achterklep, grotere buitenspiegels en de toevoeging van kunststof aanbouwdelen, blijft de basisvorm ongewijzigd. In de jaren negentig verschijnen varianten met verlengde wielbasis en drie of vijf deuren, gevolgd door een pick-up en modellen met bedrijfswagenopbouw. Door de slechte corrosiebescherming af-fabriek is roest het belangrijkste aandachtspunt bij een gebruikte Niva die geen extra anti-roestbehandeling heeft gekregen. Grootste risico zijn ijsbergauto’s, waarbij zichtbare roest slechts een voorproefje is van ernstige niet-zichtbare roest in moeilijk te inspecteren holle ruimtes.

Interieur

Het interieur van de Lada Niva is eenvoudig en overzichtelijk. Het dashboard omvat een instrumentarium met ronde klokken en grote kantelschakelaars en gaat de eerste jaren samen met een tweespaaks stuur, handbediende ruiten, rubber vloermatten en kunstleren bekleding. Uit de middenconsole steken drie poken voor de bediening van de versnellingsbak, de verdeelbak en het differentieelsper.

Lada niva, problemen, uitvoeringen, prijzen, koopwijzer
(Afbeelding: Lada)

De keerzijde van het afwasbare interieur is het ontbreken van serieuze geluiddemping. Hierin komt pas echt enige verbetering met de grote facelift van 2010 die een nieuw dashboard, nieuwe stoelen en meer comfort brengt. De jongste en meest luxe varianten hebben elektrische bedienbare ruiten en buitenspiegels, airconditioning, 12V-aansluitingen en bekerhouders. Ook ABS en airbags zijn kortstondig leverbaar geweest. Lekkende raamrubbers zijn een bekende kwaal. Pas verder op voor roestvorming onder de vloermatten en elektronicastoringen door vochtinwerking.

Motor

Voor de aandrijving zorgt een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met bovenliggende nokkenas en carburateur (76 pk/120 Nm). In 1991 krijgt de 1.6 een elektronisch geregelde carburateur en een driewegkatalysator. Niet lang daarna verschijnen nieuwe motoren. Naast de 1.7i-benzinemotor met singlepoint-injectie (84 pk, 137 Nm) staan kortstondig twee PSA-diesels in de prijslijst, de 1.9D (65 pk, 122 Nm) en de 1.9 TD (75 pk, 135 Nm). In 2001 krijgt de 1.7i een multipoint-injectiesysteem (81 pk, 133 Nm), de vijfdeurs Niva een 1.8i (80 pk, 131 Nm).

Aandachtspunten bij de kettingaangedreven benzinemotoren zijn lekkende keerringen en koppakkingen, cilinderkopslijtage en vroegtijdig versleten dynamo’s en startmotoren, aangevuld met haperende bobines en injectoren. Nieuwe onderdelen en revisiesets zijn ruimschoots voorhanden en betaalbaar, net als prestatieverhogende uitlaatsystemen en aftermarket-inlaatsnorkels.

Transmissie

Afhankelijk van het bouwjaar en de motorisering heeft de Niva een handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak in combinatie met permanente vierwielaandrijving met hoge en lage gearing en een differentieelslot. De versnellingsbak, tussenbak en differentieels kunnen olie lekken. Lagerslijtage is een ander aandachtspunt. Ook de cardanas, aandrijfassen, ashoezen en homokineten kunnen versneld slijten, vooral door intensief terreingebruik.

Lada niva, problemen, uitvoeringen, prijzen, koopwijzer
(Afbeelding: Lada)

Bij de oudere bouwjaren van de Lada Niva zijn trillingen en bijgeluiden een vast onderdeel van de rijbeleving. Faceliftmodellen uit de jaren ’90 en ’10 profiteren van technische aanpassingen die de betrouwbaarheid en de verfijning vergroten. Voor het aanpassen van de aandrijflijn zijn talloze onderdelen leverbaar, die in kwaliteit variëren van zo slecht als nieuw tot versterkt, verbeterd en geschikt voor competitiegebruik.

Wielophanging Lada Niva

De Niva heeft onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen, een viervoudig geleide starre achteras met panhardstang en schroefveren rondom. De bodemvrijheid is ruim 230 mm, de maximale doorwaadbare diepte ruim 500 mm. Het remsysteem bestaat uit remschijven voor en remtrommels achter. Wees alert op slijtage aan fuseekogels, wiellagers en schokdempers en vastzittende remklauwen en remzuigers.

Lada Niva. (Afbeelding: Lada)

Het beschikbare aanbod aan aftermarket-modificaties loopt uiteen van verzwaarde schokdempers en lift-kits tot sterkere geleidingsarmen en verbeterde wielophangingsrubbers. Zoals bij elke terreinauto heeft de gekozen wielmaat, bandenmaat en bandensoort grote invloed op het weggedrag op verharde en onverharde ondergrond.

Welke moet ik hebben?

De Lada Niva is bij uitstek een occasion die je koopt op basis van conditie en niet op basis van leeftijd of kilometerstand. Een zorgvuldig en vakkundig onderhouden oudere auto met een hoge tellerstand kan een betere aankoop zijn dan een verwaarloosde nieuwere auto met een lage tellerstand. Met een productieperiode die bijna een halve eeuw omspant, is er volop keuze. Door de roestgevoeligheid zijn de oudste en meest charmante bouwjaren het zeldzaamst. Mocht het nationale occasionaanbod niet toereikend zijn, dan is import een prima uitwijkoptie, mede doordat het model buiten Nederland ook na 2010 nog nieuw is verkocht.

Moet de Lada Niva het worden?

Met zijn uitstekende terreincapaciteiten en lange productieperiode is de Lada Niva een auto die thuishoort tussen offroad-iconen als de Jeep CJ/Wrangler, de klassieke Land Rover Defender, de Mercedes-Benz G-klasse en de Suzuki SJ. Hoewel de Niva bekendstaat als onverwoestbaar, komt dit in de praktijk vooral neer op ‘langdurig repareerbaar’. Als je bedenkt dat de allerduurste Niva op de thuismarkt nieuw ongeveer 10.000 euro kost, plaatst dat de wisselende bouwkwaliteit in het juiste perspectief. Aan de andere kant zijn nieuwe onderdelen verrassend goedkoop en overwegend goed beschikbaar. Wanneer je naast terreinrijden van sleutelen houdt, dan is de Lada Niva een zeer geschikte kandidaat om beide vaardigheden mee aan te scherpen.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl staan slechts 15 Lada Niva’s te koop. De goedkoopste is een Niva 1.7i op lpg met Frans kenteken (2001, 124.000 km) voor 3950 euro. Een Niva 1.7i met een versnellingsbaklagerprobleem (2006, 104.000 km) kost 4950 euro. De vraagprijs voor een Niva 1.7i op lpg (2004, 93.000 km) is 8.249 euro. Het faceliftmodel vanaf 2010 komt in beeld vanaf 9 mille (1.7i, ABS, 2013, 98.000 km). Een bijna nieuwe Niva 1.7i Bronto (2018, 250 km) met camouflagelak kost 29.800 euro.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 18,08

Remzadel vooras, nieuw, per stuk vanaf € 93,38

Schokdemper vooras, per stuk vanaf € 28,54

Koppeling compleet, vanaf € 58,86

Toyo Open Country A/T+, 175/80 R16, per stuk vanaf € 87,32

Prijzen gelden voor een Lada Niva 1.7i van 2008 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 125,–

Grote onderhoudsbeurt vanaf € 225,–

Het onderhoudsinterval (1.7i) is 15.000 kilometer/1 jaar.

Pluspunten Lada Niva

+ Goede terreinprestaties

+ Simpele techniek

+ Goedkope onderdelen

Minpunten Lada Niva

– Onverschillige bouwkwaliteit

– Grofstoffelijk – lawaaiig

– Relatief duur

Koopwijzer: Toyota Prius IV (4) – problemen, uitvoeringen en prijzen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.