Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 9 jun 2021

Hypercar-avontuur voor Ferrari ziet er roodkleurig uit

Ferrari slaat voor het Hypercar-project voor het World Endurance Championship de handen ineen met AF Corse. De twee kennen elkaar maar al te goed van grote successen in de GTE-klasse met de 488 GTE. Daardoor ziet de toekomst er Ferrari-roodkleurig uit.

AF Corse is een raceteam dat al sinds 2012 met Ferrari in het GTE-klassement van de langeafstandrace-kampioenschap, het WEC, meedoet. Dat is is een succesvolle samenwerking gebleken. AF Corse schreef drie keer de beroemde 24 uur van Le Mans op haar naam en pakte ook vijfmaal de titel in het constructeurskampioenschap bij de GTE’s. Kortom, genoeg reden voor Ferrari om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

Lange reis voortzetten

Dat is ook precies wat zij gaan doen. De twee partijen gaan namelijk aan de slag met de Ferrari Hypercar, die vanaf 2023 aan de 24 uur van Le Mans en andere races op de kalender zal verschijnen. “De aankondiging is een belangrijke stap op weg naar het debuut van onze LMH in het World Endurance Championship”, zegt het hoofd van Ferrari Attività Sportive GT, Antonello Coletta.

Wat vinden wij én de P.C. Hooftstraat van de Ferrari Portofino M ?

Ferrari AF Corse
Gabi Tomescu /AdrenalMedia.com

“We zijn blij dat we voor dit project een betrouwbare partner als AF Corse bij ons hebben”, vervolgt Coletta. “Ferrari en AF Corse hebben al een lange tijd een solide relatie, zoals je kunt zien in het FIA WEC, waar we onze officiële 488 GTE’s samen met het in Piacenza gevestigde team runnen. We kijken ernaar uit om samen verder te gaan op een reis die net zo lonend is als de jarenlange racesamenwerking tot nu toe.”

Ferrari Testarossa: van posterheld tot restomod

“We zijn trots op deze aankondiging”, voegt AF Corse-teameigenaar Amato Ferrari toe. “Het is de bekroning van een droom en de erkenning van de grote inspanningen die door de jaren heen zijn geleverd. Onze samenwerking met Ferrari is een succesvolle die begon in 2006 en ik ben verheugd om deze voort te zetten in het LMH-project.”

Veel automerken springen in de Hypercars

Ferrari maakte eerder bekend dat het vanaf 2023 zal deelnemen aan de Hypercarklasse in het WEC, dat dit jaar nog in een transitiefase zit. Enkel Toyota en Alpine, dat met een LMP1 rijdt en volgend jaar ook aan een echte hypercar moet geloven, zijn daar nu in actief. Daar moet wel nog Glickenhaus bij komen, al hebben die de eerste race van het seizoen, de 6 uren van Spa, gemist. Omdat de kosten van zo’n Hypercar-team – volgens het WEC – bijna tachtig procent lager liggen dan de kosten van een LMP1-team, zijn er meerdere autofabrikanten die instappen.

Waarom de Hypercar precies is wat het WEC nodig heeft

Ferrari AF Corse
Gabi Tomescu /AdrenalMedia.com

Het was de bedoeling dat ook ByKolles al dit jaar in actie zou komen, maar die kans lijkt klein. In 2022 zal Peugeot met een hypercar voor het eerst sinds 2011 terugkeren naar Le Mans. Ook Audi zal zijn rentree maken in het WEC, al moet dat nog wachten tot 2023. Ook Porsche, een oude bekende in de LMP1-klasse, zal terugkeren in de topklasse. Het merk zal samen met het grote Team Penske in Hypercarklasse toetreden. Zij zullen vanaf 2023 in zowel IMSA als het WEC rijden met de LMDh. Mogelijk zien we in de tussentijd dus nog meer aankondigingen van grote automerken.

Goed nieuws

Het is in ieder geval goed nieuws voor het WEC, aangezien de hoogste klasse al een tijdje weinig spanning met zich meebracht. De LMP1-klasse was in 2015 nog springlevend. Toyota moest het toen nog opnemen tegen grootmachten Audi, Porsche en – voor een korte tijd – Nissan. De volle grid van de bolides met hybridesystemen leverde mooie races op, met als hoogtepunt natuurlijk de 24 uur van Le Mans. Aan die mooie periode voor deze raceklasse kwam in 2018 een einde, toen alleen nog Toyota actief was in de hybride LMP1-klasse. Het WEC besloot om privéteams toe te laten, al zorgde dat amper voor competitie voor Toyota Gazoo Racing. De concurrentie, zoals Rebellion, Dragonspeed, SMP en ByKolles, kon Toyota nooit bedreigen: een gebrek aan het hybridesysteem en vierwielaandrijving zoals de Japanners wel hadden liet ze vrijwel kansloos.

Ferrari geeft enige duidelijkheid over de toekomst van de turboloze V12

Gabi Tomescu /AdrenalMedia.com

LMDh versus LMH

Om het verhaal wat ingewikkelder te maken, moeten we ook naar Amerika kijken. In Europa zullen de Le Mans Hypercars, LMH, actief zijn, in Amerika zal dat de Le Mans Daytona Hypercar (LMDh) zijn. Dat zijn de Hypercars die in de Amerikaanse raceklasse IMSA zullen rijden, waar ze de Daytona Prototype International (DPi) vervangen. Zij zullen dan een chassis gebruiken van een van de vier leveranciers: Dallara, Multimatic, Ligier en Oreca. De rest, dus de motor, het hybridesysteem en het bodywork, zullen de teams zelf moeten maken.

Het is dan het doel dat de LMDh en LMH met elkaar de strijd aangaan in zowel het IMSA als het WEC. Daardoor zullen alle Hypercars te zien zijn bij de 24 uur van Daytona, maar ook de 24 uur van Le Mans. Ook Ferrari zullen we daar dus met de Hypercar aan de start zien verschijnen.