Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
![BMW 3-serie 3 serie 330e phev plug-in hybride M3 competition M xDrive](https://img.autovisie.nl/images/aWkZ-ggYHGekTBpw0vAnT_4m1Kg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FBMW-3-serie-3-serie-330e-phev-plug-in-hybride-M3-competition-M-xDrive-1.jpg)
De BMW 3-Serie moet up-to-date blijven. Daarom volgt na de facelift uit 2022 nu weer een update. Hoewel het interieur enkele wijzigingen kent, zijn de verschillen voornamelijk onderhuids te vinden.
Bij de opfrisbeurt van 2022 plaatste de BMW 3-Serie een iets andere grille, vernieuwde koplampen en werd het grote, gebogen scherm geïntroduceerd.
Grootste wijziging voor BMW 330e plug-in hybride
Ditmaal zijn de meeste ontwikkelingsuren gaan zitten in de aandrijftechniek van de BMW 330e. De plug-in hybride is nog altijd 292 pk sterk, maar hij krijgt een nieuw accupakket waarmee de capaciteit stijgt van 12 kWh naar 19,5 kWh. Door een veel hogere energiedichtheid, biedt deze accu meer energieopslag, zonder dat hij qua formaat toeneemt.
![BMW 3-serie 3 serie 330e phev plug-in hybride M3 competition M xDrive](https://img.autovisie.nl/images/VMVcLlKBrXHWfT59rReQwnUg6tU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FBMW-3-serie-3-serie-330e-phev-plug-in-hybride-M3-competition-M-xDrive-2.jpg)
Het grote voordeel is dat de volledig elektrische actieradius met dit batterijpakket flink stijgt. In de achterwielaangedreven 330e stijgt de EV-range tot maximaal 101 kilometer. Voor de Touring en de varianten met xDrive is dat enkele kilometers minder.
Vernieuwd interieur voor de BMW 3-Serie
Zo plaatst BMW nieuwe stuurwielen in de auto. Standaard wordt een nieuw, met leer bekleed tweespaaks stuur geleverd. Vink je het M Sport-pakket aan, dan krijg je een eveneens nieuw driespaaks stuur met afgevlakte bodem en twaalfuursmarkering.
![BMW 3-serie 3 serie 330e phev plug-in hybride M3 competition M xDrive](https://img.autovisie.nl/images/zdOFP7Dad1KbCf4ikOc8YXpEsXM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FBMW-3-serie-3-serie-330e-phev-plug-in-hybride-M3-competition-M-xDrive-3.jpg)
Verder brengt de opfrisbeurt ook BMW Operating System 8.5 met zich mee. “Het bedieningsconcept is volledig gericht op aanraking en gesproken commando’s. Dat leidt tot een verdere vermindering van het aantal fysieke knoppen en bedieningselementen in de cockpit”, schrijft het merk vol trots, alsof het weglaten van fysieke knoppen iets positiefs is.
![BMW 3-serie 3 serie 330e phev plug-in hybride M3 competition M xDrive](https://img.autovisie.nl/images/QPn36xHv6kABwQZshrvxKnDTlcE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FBMW-3-serie-3-serie-330e-phev-plug-in-hybride-M3-competition-M-xDrive-4.jpg)
Buiten het fractioneel gewijzigde interieur is de vernieuwde BMW 3-Serie lastig te herkennen. Zie je straks een Dreier in de kleuren Arctic Race Blue of Fire Red rijden, dan weet je dat het om de nieuwste 3-Serie gaat, want die lakkleuren zijn nieuw. Datzelfde geldt voor de twee 19-inch dubbelspaak en Y-spaak wieldesigns die nu te kiezen zijn.
BMW M3 krijgt meer vermogen
Hoe zit het dan met de BMW M3? Die deelt veel van de hierboven genoemde wijzigingen en krijgt daarnaast vernieuwde koplampen.
![BMW 3-serie 3 serie 330e phev plug-in hybride M3 competition M xDrive](https://img.autovisie.nl/images/JFGw06gCp3rqSDyol_SCWD1yku0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FBMW-3-serie-3-serie-330e-phev-plug-in-hybride-M3-competition-M-xDrive-5.jpg)
Maar nog veel belangrijker: hij krijgt meer vermogen! Althans, de M3 Competition mét M xDrive. In die uitvoering stijgt het vermogen nu tot 530 pk. De M3 Competition zonder vierwielaandrijving houdt het bij 510 pk en de standaard M3 met achterwielaandrijving en een handbak levert nog steeds 480 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af
-
Manhart maakt M8 die BMW nooit wilde maken, al missen we iets