Er verandert gelukkig weinig aan de vernieuwde BMW 3-Serie
De vernieuwde BMW 3-Serie heeft zich inmiddels volledig laten zien. Gelukkig verandert er niet veel aan een van de belangrijkste modellen van de Duitsers.
Kijk je naar deze faceliftvariant, dan zie je op het eerste oog niet heel veel verschillen met de ‘eerste’ BMW 3-Serie van de G20-generatie. Z’n uiterlijk is redelijk gelijk gebleven, in tegenstelling tot de laatste facelift van bijvoorbeeld de X7. Toch is er een aantal wijzigingen doorgevoerd die de Dreier weer wat scherper en frisser maakt.
Iets andere grille
Zo zijn de led-koplampen smaller en hebben ze een licht gewijzigde signatuur. Ook de – voor BMW-begrippen – compacte grille heeft iets andere contouren gekregen. Bovendien is het element nu voorzien van dubbele spijlen. Op de achterzijde zien we minder wijzigingen. De uitlaateindstukken hebben nu een diameter van 90 of 100 millimeter. Ook zijn er meer componenten uitgevoerd in de carrosseriekleur van de auto.
Wat uiterlijk betreft voegt BMW wel een nieuw uitrustingsniveau voor de 3-Serie toe. Het gaat om het M Sport Pack Pro. Vink je dat aan op het orderformulier, dan krijgt de grille een honinggraatstructuur. Jouw 3-Serie krijgt eveneens een eigen bumperpakket, alsmede lichtmetalen 18-inch M-wielen. Daarachter schuilt dan ook M-remmerij.
Gebogen scherm
Binnenin zien we wel grote wijzigingen ten opzichte van het pre-faceliftmodel, maar die zagen we aankomen. Net als in alle recente BMW’s krijgt ook de 3-Serie een opgeruimder interieur met minder knoppen en het gebogen display. Het scherm achter het stuur meet 12,3-inch, het infotainmentscherm aan de rechterzijde meet 14,9-inch. Wat gelukkig wél is gebleven, is de iDrive-controller. Een opluchting, omdat de handige knop in een ander model al is geschrapt.
Door de introductie van het grote gebogen display zijn de fysieke toetsen voor de klimaatcontrole verdwenen. Gebleven zijn de fysieke knoppen voor de radiobediening. Ook zijn er nog altijd fysieke toetsen voor de voor- en achterruitverwarming. De transmissiehendel heeft ook een facelift ondergaan, al zijn we hier ook bekend met het ontwerp door recente nieuwe BMW’s.
Weinig motorische wijzigingen
De BMW 3-Serie is er nog altijd met vier- en zescilindermotoren, allemaal minstens voorzien van milde hybride-technologie. Uiteraard keert er ook een arsenaal aan plug-in hybrides teerrrrrrrrrrrdrug. Het gaat om de 320e (204 pk) en 330e (292 pk), die in Nederland populair zijn. Daar verandert dus niets aan. Wel aan de 330i, want die krijgt een ander uitlaatspruitstuk en levert nu 245 pk.
In juli vindt al de officiële introductie van de vernieuwde BMW 3-Serie plaats. Wat de prijzen voor de modellen zijn, maakt de importeur vast spoedig bekend. Er is al wel een Duitse prijs. In ons buurland kost de basisversie van de sedan 43.900 euro. De Touring is 1100 euro duurder.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8