Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
De opkomst van Tesla heeft niet alleen positieve ontwikkelingen met zich meegebracht. Het merk elimineerde bijna alle knoppen en regelde alle functies via het centrale scherm. Dat zorgt voor irritaties bij gebruikers van de elektrische auto’s. Euro NCAP wil dit nu aanpakken.
Euro NCAP is een organisatie die auto’s een veiligheidsbeoordeling geeft. Ze zijn bekend door de crashtest-video’s.
Tesla-interieurs
Bij Euro NCAP doen ze echter meer dan auto’s hard tegen een muur aan rijden. Zo worden nu al de rijassistenten in de berekening van het eindoordeel meegenomen. Op dat vlak scoren duurdere nieuwe auto’s als de Tesla’s doorgaans goed. Ondanks de goede scores, is er toch een groot probleem met deze Tesla-interieurs.
Bij Tesla’s, en inmiddels veel meer modellen van andere autofabrikanten, zijn veel functies in het infotainmentscherm verwerkt. Zo moet je als bestuurder soms je ogen meerdere seconden van de weg houden om een simpele functie van je auto in te stellen of de snelheid af te lezen.
Euro NCAP grijpt in
De Technisch directeur van Euro NCAP, Richard Schram, laat aan het Britse Auto Express weten dat het autofabrikanten als Tesla wil dwingen om meer fysieke bedieningselementen in een auto te verwerken, met name voor de basisfuncties. Kortom, meer knoppen voor functies die je vaker nodig hebt.
Volgens Schram zal vanaf 2026 ook getest worden op intuïtieve en gebruiksvriendelijke voertuigbedieningen. 5 van de 100 punten die een auto kan behalen op het gebied van veilig rijden gaan over dit onderwerp.
Het huidige Tesla-interieur wordt door de nieuwe plannen van Euro NCAP niet alleen slecht beoordeeld om alle functies die verstopt zitten in een scherm, ook het verplaatsen van bijvoorbeeld de richtingaanwijzer naar het stuur zou een nadelig invloed hebben op de veiligheidsscore. Wat dit exact betekent voor het aantal sterren dat bijvoorbeeld een Model S krijgt, is nog onduidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Deze Tesla’s kunnen wel zelf rijden, en ze komen sneller dan je denkt
-
Schrapt Elon Musk de goedkope Model 2? Dit is het plan van Tesla
-
Tesla verliest prijzenoorlog op grootste EV-markt
-
Tesla Model S-occasion kost minder dan goedkoopste nieuwe auto
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Elektrische auto’s saai? Niet deze Tesla Model Y-occasion!
-
Dit is er volgens Tesla aan de hand met de roestige Cybertrucks
-
Tesla Cybertruck-eigenaren vinden roest op koets
-
Hoe Tesla miljarden extra verdient, zonder daarvoor iets te hoeven doen
-
Waarom het Tesla Vehicle Safety Report misleidend is