Hoe Tesla miljarden extra verdient, zonder daarvoor iets te hoeven doen
Tesla heeft vorig jaar 1,8 miljard dollar verdiend, zonder daarvoor iets extra’s te hoeven doen. De fabrikant heeft namelijk profijt van concurrenten met te weinig EV’s in hun leveringsprogramma.
Op bepaalde markten krijgen fabrikanten te maken met boetes als hun verkochte auto’s gemiddeld een te hoge CO2-uitstoot hebben. Dat kan gebeuren als ze te weinig elektrische modellen hebben.
Tesla heeft emissiecredits
Fabrikanten kunnen onder een boete uitkomen als ze emissiecredits inkopen bij anderen, zoals in dit geval Tesla, dat credits te over heeft omdat het alleen EV’s verkoopt.
Volkswagen Groep omzeilt torenhoge boetes, koopt CO2-credits van MG
We weten alleen niet aan wie Tesla die credits heeft verkocht. Wel weten we dat het bedrijf er sinds 2009 al bijna 9 miljard dollar mee heeft binnengeharkt. In 2023 alleen al ging het om 1,8 miljard dollar.
Afhankelijk overheidsbeleid
Overigens zullen die inkomsten in de komende jaren opdrogen, denkt ook Tesla. Andere merken onthullen het ene na het andere elektrische model, dus zal de vraag naar emissiecredits ook minder worden.
Althans, als de verkoop van EV’s een beetje op peil blijft. En zoals we in Duitsland zien, hangt dat enorm af van overheidsmaatregelen. Als de regering stopt met stimuleren, nemen de elektrische verkopen af.
Tot 2030 zal het met de EV-verkopen niet enorm hard gaan, zo verwacht het kenniscentrum ElaadNL. Pas daarna komt de gang erin, door onder meer de komst van betaalbare modellen en dwingende regelgeving.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Deze Tesla’s kunnen wel zelf rijden, en ze komen sneller dan je denkt
-
Schrapt Elon Musk de goedkope Model 2? Dit is het plan van Tesla
-
Tesla verliest prijzenoorlog op grootste EV-markt
-
Tesla Model S-occasion kost minder dan goedkoopste nieuwe auto
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
-
Elektrische auto’s saai? Niet deze Tesla Model Y-occasion!
-
Dit is er volgens Tesla aan de hand met de roestige Cybertrucks
-
Tesla Cybertruck-eigenaren vinden roest op koets
-
Waarom het Tesla Vehicle Safety Report misleidend is