Volkswagen Groep omzeilt torenhoge boetes, koopt CO2-credits van MG
![MG ZS EV](https://img.autovisie.nl/images/1XJyMICM-Xn5VcvCLIxzf_hOllg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmg-zs-ev-press-kit-064.jpg)
Het Volkswagen-concern omzeilt torenhoge CO2-boetes door een overeenkomst met MG, waardoor het de afzet van het Chinese merk bij zijn verkoop kan optellen. Dat blijkt uit een registratie bij de Europese Unie, wat door electrive.com is opgemerkt.
De Duitsers betalen het concern SAIC (waartoe MG behoort) een enorm bedrag voor de overeenkomst, die voor drie jaar is aangegaan. Het is puur een papieren oplossing voor Volkswagen om onder enorm hoge CO2-boetes uit te komen. De twee bedrijven staan los van elkaar en blijven absoluut gescheiden. De Duitsers tellen nu door de registratie in Brussel het verkoopvolume van MG bij dat van hun op. Daardoor pakt de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark van de Volkswagen Groep, met merken als Bentley, Audi en Lamborghini, veel gunstiger uit.
![](https://img.autovisie.nl/images/vdxYg_D2p-HgnY1JhCfUvOERYlo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FVolkswagen-ID3-1ST-vier-kleuren.jpg)
CO2-grens
De auto-industrie heeft enkele jaren geleden een afspraak met de Europese Commissie gemaakt. Daarin staat dat de gemiddelde CO2-waarde van het wagenpark per concern op 95 g/km ligt. Voor dít jaar dient al 90% van de verkochte auto’s aan de overeengekomen CO2-waarde te voldoen. Voor elke gram boven de grenswaarde van 95 g/km moet de autobouwer een boete betalen, wat in de honderden miljoenen euro’s kan lopen. De heren autobouwers mogen elektrische auto’s en plug-in hybrides meer dan eenmaal opvoeren. Dit jaar telt een verkochte elektro-auto nog als twee verkochte modellen. Volgend jaar is dat 1,67 maal en in 2022 1,33 maal. Ook plug-in hybride-auto’s mogen in de berekening meerdere malen worden meegeteld. Daardoor drukken de twee categorieën het eindresultaat enorm.
Negatief beïnvloeden
Aangezien MG louter elektro-modellen levert, heeft het bedrijf geen probleem om aan de CO2-eis te voldoen. Volkswagen daarentegen, met Bugatti, Porsche en Bentley, heeft tal van modellen in het gamma die de grenswaarde negatief beïnvloeden. Door het MG-cijfer bij het Volkswagen Groep-resultaat te betrekken, komt de CO2-waarde lager uit.
![MG ZS EV](https://img.autovisie.nl/images/kmFymrsYIcynSS-xqo5JiHAnxNc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmg-zs-ev-press-kit-076.jpg)
Fiat met Tesla
Volkswagen is niet het enige of eerste concern dat deze constructie met een concullegae toepast. Fiat Chrysler Automobiles was Volkswagen voor. De Italianen hebben een overeenkomst met Tesla, dat tegen een financiële vergoeding zijn afzetcijfer onder FCA schaart.
MG Motor verkoopt met succes de ZS EV in Europa, hoofdzakelijk in Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen en Nederland, en staat op het punt om een tweede model te introduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kost het om de accu van je elektrische auto vol te laden
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten